Hej! Om jag har två acctankar med olika storlek och vill köra acctankarna paralellkopplade. Den minsta tanken är på 500liter och innehåller en vvb 120liter. Den största tanken kan vara tex 1500l.
Måste jag då palla upp den mindre tanken så att den hamnar i samma nivå som den stora tanken tex om jag har en 500l (höjd 1600mm) och en 1500l (höjd 1900mm)? Och i sådana fall varför?
Tankarna kommer att vara i olika rum och den minsta tanken kommer att stå 1m från pannan och den större kommer att stå 2m från den mindre i ett annat rum. Stigaren i taken mellan panna och tankar och returen från den största tanken nerfälld 1.5 m i betonggolvet och fram till den mindre tanken. Hur mkt måste man isolera returen i betonggolvet?

Svar: Den tank som är ”tekniktank” d v s den tank du har varmvatten och shuntgruppsuttaget på skall minst vara i nivå med slavtanken. Ligger slavtankens topp högre än tekniktanken kommer du att få svårt att ladda ur tanktoppen vid parallellkoppling.
Utan att veta detaljerna i ditt fall så tror jag att den bästa lösningen skulle vara att sälja 500 literstanken och satsa på att få en större tekniktank. Ett enklare system med billigare installation och förmodligen också med bättre funktion. Dessutom med en mindre ”ytterväggsyta” som läcker värme genom isoleringen. Den mindre tanken har bara en fördel som kan motivera dess existens och det är om du har solvärme i systemet.

Hur sant det är beror lite på hur inkopplingen görs, generellt kan man säga att det blir svårt att utnyttja all värme i slaven till tappvarmvatten. Ta ur all värme till radiatorkretsen är inga problem.

Men frågan är om det är lönt att kosta på inkoppling av en så liten tank som 500-liter. Varför inte skaffa EN riktig tank istället?

Det stämmer, men det är ju inget storjobb precis att hissa upp lilltanken så dess topp är i nivå, åk till ett byggmax när dig och köp några lecablock i lämplig storlek och bygg med det under tanken, enkelt och billigt

Det går ju att koppla dem i serie istället och då slipper du att hissa nått, men den kopplingen gör sig bara bästa på vintern

Bästa alternativet är att du satsar på en STOR tank, ett trycklöst system om man känner för det håller ned kostnaden då man går upp i volym

/R

Tack föa era svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.