1 111 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
golvvärme badrum
Kan man fräsa 16mm spår i golvspånskiva själv och lägga i rören på så sätt?
Sett att det finns att köpa färdigfrästa, och antar att det är vanlig golvspånskiva. men man vet ju aldrig.
iaf, och sen flytspackla över och sen på med våtrumsmatta?
Sett att det finns att köpa färdigfrästa, och antar att det är vanlig golvspånskiva. men man vet ju aldrig.
iaf, och sen flytspackla över och sen på med våtrumsmatta?
Det vet jag inte riktigt, jag förmodar att det är plank, sen spånskiva. men jag inser att jag ändock måste dra om avloppsrören så då lär det ju bli 2 golvskikt annars lär det inte hålla.
kanske det finns bättre lösningar, jag tycker bara inte om att betala dyrt för saker jag kan göra själv.
kanske det finns bättre lösningar, jag tycker bara inte om att betala dyrt för saker jag kan göra själv.
Just det jag syftade på!
Om det finns en grund under av tex betong så armerar du bara och fäster slingor i armeringen, kör hellre med EL....Det kan kännas korkat men det blir bättre annars måste du ha pannan igång hela sommaren..Det går inte på samma system som varmvattnet..... En EL slinga ger bra värme till en låg kostnad om du isolerar med ex. Jackofoam under gjutningen, det finns många sätt att göra "rätt" på men det finns fler sätt att göra fel på
Lägga plåtar! Gjut in slingan direkt, avloppet finns väl redan där så det är väl bara att bryta upp golvet ner i regelverket, ta bort neråt så slipper du gjuta uppåt!
"badrumsbyggare"
Om det finns en grund under av tex betong så armerar du bara och fäster slingor i armeringen, kör hellre med EL....Det kan kännas korkat men det blir bättre annars måste du ha pannan igång hela sommaren..Det går inte på samma system som varmvattnet..... En EL slinga ger bra värme till en låg kostnad om du isolerar med ex. Jackofoam under gjutningen, det finns många sätt att göra "rätt" på men det finns fler sätt att göra fel på
Lägga plåtar! Gjut in slingan direkt, avloppet finns väl redan där så det är väl bara att bryta upp golvet ner i regelverket, ta bort neråt så slipper du gjuta uppåt!
"badrumsbyggare"
det är ju träbjälklag, ska vara våtrumsmatta, så jag har ju inget krav på att det ska vara igång under sommaren.
Det känns ju mer naturligt att välja vatten eftersom det är vattenburet jag har, uppvärms med jordvärmepump.
Det känns ju mer naturligt att välja vatten eftersom det är vattenburet jag har, uppvärms med jordvärmepump.
fast egentligen behöver jag ju inte golvvärme, element funkar ju bra idag så...
Man behöver alltid golvvärme
speciellt i badrum, klart Du ska lägga det och vattenburet förstås när Du redan har det. Vi har inget problem med att kombinera golvvärme och radiatorer, två system bara. El-värme?? 2009, skulle inte tro det va?? 
Jag har lagt golvspån med frästa spår för värmeslangen, kom över lite överblivet så det var billigt, fanns särskilda skivor för böjarna men det hade jag inga så jag fräste spår i vanliga golvspånskivor i alla böjar. Jag använde ett fräsverktyg som man sätter i borrmaskinen så speciellt exakt blev det inte men det fungerade utmärkt ändå.
Jag har lagt golvspån med frästa spår för värmeslangen, kom över lite överblivet så det var billigt, fanns särskilda skivor för böjarna men det hade jag inga så jag fräste spår i vanliga golvspånskivor i alla böjar. Jag använde ett fräsverktyg som man sätter i borrmaskinen så speciellt exakt blev det inte men det fungerade utmärkt ändå.
jan å har du några byggbilder?
om jag klarar mig med 5000kr för golvvärmen med rör och shunt så tycker jag inte att priset är avgörande iaf.
om jag klarar mig med 5000kr för golvvärmen med rör och shunt så tycker jag inte att priset är avgörande iaf.
Ledsen, finns inga bilder och bor inte kvar i huset så det går inte att ta nya heller. Jag gjorde det här 1996, vi la bara spånet på gamla mattan (linolium tror jag) å sen laminat ovanpå. Inge isolering å sånt krafspernolf skrev:
Jag la först alla skivor som hade frästa spår sen la jag dom vanliga i ändarna och ritade själv böjen med en passare. Skivorna var 600 så radien blev runt 300 eftersom inte slangen går ända ut till väggen.
Klicka här för att svara