Jag skulle vilja kunna stänga av flödet mellan fjärr-v.-centralen och min centrala vatten/lufvärmeväxlare, eller rättare sagt, inte jag, utan låta en regulator göra jobbet

Själva luftemperaturregleringen sköts av samma regulator genom att ändra fläktens varvtal.
Men i vissa fall, tex. vid kamineldning, vill jag kunna köra fläkten på max trots att temperatur uppnåtts, för värmefördelningens skull. Och då vill jag inte få med värme från fjärrvärmen, så därför ska regulatorn stänga av värmekretsen till växlaren (regulatorn jobbar i kylläge).
Till fjärrvärmen ska också en golvvärmefördelare bli inkopplad med tillhörande shuntgrupp (ej inköpt än).
Jag funderar alltså om man kan sätta en till/från magnetventil i kretsen till luftväxlaren och helt enkelt stänga av den kretsen.
OM alla golvärmekretsar är stängda, dvs inget värmebehov finns och magnetventilen också stänger, då kan ju inte pumpen cirkulera något vatten.
Kan pumpen hantera det?
Det finns nåt som kallas bypass på golvvärmefördelare - kan en sådan förbättra situationen, eller vad används den till?
Om nu inte en till/från magnetventil enligt fundering ovan skulle fungera - då borde väl iaf en trevägs ventil fungera, kopplad så att det alltid blir en sluten krets, lokal vid fv-agget, eller via luftvärmeväxlaren?
Tips på lämplig prisvärd magnetventil med 3/4" anslutningar som klarar varmvatten upp till förlagsvis 100°?