har läst en del poster har på forumet, skall sätta 6 radiatorer på ovanvåningen och då kommer radiatorstammen ligga i mellanplan och vad jag har förstått så får man inte ha dolda skarvar. Om man nu vill ha ett tvårörssystem vilket verkar vara att föredra hur löser man detta då?. En annan fråga är hur har ni löst genomgångar på bjälkar? låt oss säga att vi använder 22 mm plusprisol så är den 52 mm ytter har du ett mellanbjälklag på 220 mm så är det nästan 25% som försvinner.

Om det inte är ändrat nyss, så får du ha dolda skarvar på värmesystemet. Det är på vattenledningssystemet du inte får ha några dolda skarvar. Mängden vatten som kan rinna ur värmesystemet är trots allt begränsad, till skillnad från tappvattnet.

Sedan så är det naturligtvis ändå bra att undvika skarvar. Ett läck i bjälklaget blir inte mycket roligare att fixa för att det är radiatorkretsen. Det gör man vanligast idag mha pex och fördelning vid värmekällan istället, dvs du drar ett stjärnnät av plastslangar. En annan lösning är att gå nedanför taket på undervåningen och bara sticka upp genom golvet med T-skarvar. Men det beror naturligtvis helt på hur det ser ut under. (Själv har jag källare där, och då gör det inte så mycket).

Jag drog 22mm vanliga kopparrör i mellanbjälklaget, borrade 30mm och isolerade mellan alla bjälkar.

Jag kan inte byggreglenra. men så här har det varit.

radiatoresystem har lågt tryck = liten risk för lekage
man har begränsad mängd vatten = det kan bara länga en begränsad mäng, där det blir lekage
man har en manometer som visar systemtrycket = man ser om det läcker & kan vidtaga åtgärder.
på grund av detta så får man har dolda skarvar.

tappvatten kan ha 10 gånger högre tryck & har en obegränsad mängd vatten, i kombination med att man inte ser att det läcker.
detta gör att man inte får ha dolda skarvar på tappvatten

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.