S
Hej
Jag funderar på om jag gjort rätt, vi har bra värme i huset så det är jag nöjd med, men frågan är om jag gjort på rätt sätt...
Vi har vattenburen värme med pelletsbrännare. (75*-90* vattentemp)
Vi har ställt in shunt-kurvan ganska högt, och sedan har vi elementen på 2-3 lite olika i olika rum. Det fungerar som sagt bra, men vad jag läst lite på forumet så bör man kanske ha alla element helt öppna och sedan ställa ner shunten istället? Är det någon fördel med att ha det på det sättet?
Ursäkta om jag använt fel termer och tack på förhand.

C
Fördelen med att styra med shunten i möjligaste mån är att man sparar lite energi.

sad_ant skrev:
Vi har vattenburen värme med pelletsbrännare. (75*-90* vattentemp)
Vi har ställt in shunt-kurvan ganska högt, och sedan har vi elementen på 2-3 lite olika i olika rum.
Det är ett utmärkt sätt att styra på när man eldar.

sad_ant skrev:
Det fungerar som sagt bra, men vad jag läst lite på forumet så bör man kanske ha alla element helt öppna och sedan ställa ner shunten istället?
Har man värmepump vinner man på att ha så låg framledningstemperatur som möjligt (om värmepumpen också får jobba mot den lägre temperaturen).

Inga fördelar alls om du ställer utshuntningen till ett vettigt värde så att du kan strypa med termostatventilen i de rum du inte behöver så varmt.

S
Tack för alla svar!
Skönt att man har detta forum, borde finnas en kurs i husägande...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.