Köp en sån här och jaga kylan!

http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s=se-sv&i=76-807-47

Denna tillsammans med en energimätare från CO är nog de bästa investeringarna jag gjort för att hålla driftskostnaden i mitt hus under kontroll! Använder den till att leta otäta fönster, kolla temp på radiatorer, justera kyl/frys, optimera luft/luft pumpens utblås för att maximera Delta T, kolla ytor som ska målas eller behandlas för att veta torktider, etc. etc.

Hälsningar,
Mattias

Redigerat:
Har du fått värme i kåken??
Som en skrev testa att köra både pelletsbrännaren o elpatronen samtidigt, Som det verkar så är det för lite effekt på brännaren/som kommer huset tillgodo..
Eftersom att inte pannan kommer upp i full driftstemp drar radiatorerna mer än vad pannan/brännaren ger..

Alla luckor o runt brännare ska det inte få dra in någon tjuvluft utan ska vara helt tätt, Finns tätningssnöre där dom säljer kaminer, Jag brukar använda silicon som tål 300° för att fästa snöret vid brännaren men ovanför brännaren om det finns nån lucka måste man ha värmetåligare material

Tycker ju med att 20kw låter väldigt lite för ett så gammal och stort hus om det är kallt?
70w/m2 är en normal förbrukning men kan även behövas mer..

Jo det kan krävas mycket i gammal hus..
En kompis har ett hus på 144 m2 som 12 kW elpatronerna inte klara värma då det blir -30°, Huset har ändå nya 3 glasfönster o är tilläggsisolerat på -70 talet..

12kw elpatron, fy fan. Tur man bor i skåne...

/N

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.