Tänkte bara vara lite förebyggande och lyssna med er vad man gör om elen försvinner, det är -25C ute och inte har nåt dieselaggregat?
Jag har inga andra möjligheter att värma upp..
Så snart det blir möjligt ska jag fixa ett reservsystem men jag har precis köpt huset så..
MVH
Miljarder
Jag har inga andra möjligheter att värma upp..
Så snart det blir möjligt ska jag fixa ett reservsystem men jag har precis köpt huset så..
MVH
Miljarder
Med en sådan här fotogenvärmare:

http://www.jula.se/fotogenvarmare-6-5-l-128098
Klarar men den mest akuta uppvärmningen för att klara huset.
Sen kanske ett gasol eller trangia spritkök för maten, om inte MCdonalds ligger nära.
http://www.jula.se/fotogenvarmare-6-5-l-128098
Klarar men den mest akuta uppvärmningen för att klara huset.
Sen kanske ett gasol eller trangia spritkök för maten, om inte MCdonalds ligger nära.
Ligger McDonalds FÖR nära så är nog risken stor att de inte heller har någon el...
Skämt åsido, en fotogenvärmare som Mikael föreslår är ett väldigt bra alternativ.
Det finns också gasolvärmare som man kan ha inomhus, kostar ett par tusenlappar. Att tappa upp vatten i några hinkar är bra om man tror att strömmen skall gå, framförallt om man har eget vatten eller bor högt upp i ett flerfamiljshus.
Radio med batterire, stearinljus och tändstickor är andra självklarheter att ha hemma.
Skämt åsido, en fotogenvärmare som Mikael föreslår är ett väldigt bra alternativ.
Det finns också gasolvärmare som man kan ha inomhus, kostar ett par tusenlappar. Att tappa upp vatten i några hinkar är bra om man tror att strömmen skall gå, framförallt om man har eget vatten eller bor högt upp i ett flerfamiljshus.
Radio med batterire, stearinljus och tändstickor är andra självklarheter att ha hemma.
Jag har också funderat över detsamma.
Det jag funderar på är också att vi har ftx-ventilation och ett tätt hus. Utan el har vi ingen ventilation alls i princip. Det känns som att det borde vara dåligt att elda något som helst som förbrukar syre i ett sådant hus?
Det får nog bli att sätta in en kamin...
Det jag funderar på är också att vi har ftx-ventilation och ett tätt hus. Utan el har vi ingen ventilation alls i princip. Det känns som att det borde vara dåligt att elda något som helst som förbrukar syre i ett sådant hus?
Ja det var ju en bra tanke. Nåt man bör kolla upp innan man börja brassa en massa fotogen. :blushing:ordain skrev:Jag har också funderat över detsamma.
ett hus skall ha ett skorsten 
Bodde i skogen i ett 80-tals eluppvärmt hus utan skorsten och det första investering blev en sådan + kamin precis lagom innan Gudrun drog över Serige. Det var skönt att kunna klara oss i huset i några dygn utan el. En kamin är en bra lösning
.
I nuvarande hus fick vi en dieselaggregat på köpet när vi köpte vår Atmos (kampanjbonus). Än så länge har vi bara testat att aggregatet fungerar och det känns trygt. Skulle kännas snopet att frysa bredvid vedboden fylld med ved . Trots att vi nu värmer huset med ved så är ju vedpannan oanvändbar utan el. Vet ej hur dyr sån aggregat är men det ger en tryghet - bara man nu har lite diesel hemma när det behövs
gaia
Bodde i skogen i ett 80-tals eluppvärmt hus utan skorsten och det första investering blev en sådan + kamin precis lagom innan Gudrun drog över Serige. Det var skönt att kunna klara oss i huset i några dygn utan el. En kamin är en bra lösning
I nuvarande hus fick vi en dieselaggregat på köpet när vi köpte vår Atmos (kampanjbonus). Än så länge har vi bara testat att aggregatet fungerar och det känns trygt. Skulle kännas snopet att frysa bredvid vedboden fylld med ved . Trots att vi nu värmer huset med ved så är ju vedpannan oanvändbar utan el. Vet ej hur dyr sån aggregat är men det ger en tryghet - bara man nu har lite diesel hemma när det behövs
gaia
Har 2 upser. en för pannhuset och en för huset. kör jag kontinuerligt med värme in från pannan så har jag reservkraft för åtm 2 dar 
Jag har en omformare som laddar upp ett batteri som sedan försörjer vedpannan och cirkpumpen om det blir strömlöst (Kan bli jobbigt om strömmen går mitt under eldning) Har även förberett med ett intag, med ett särskilt uttag i köket för elverk för att slippa ha en skarvsladd genom fönstret om man vill köra vattenkokaren...
danielr112: Vad har du för UPSer?
danielr112: Vad har du för UPSer?
2 st 1500va upser. en compaq och en apc. ganska dyra båda 2 men gör sitt jobb mer än väl. skönt att ha ifall att.
Det finns ju gasolkaminer också. Vi har en kakelugn och en vedspis som vi kan ta till om elen går, men funderar ibland på att köpa en gasolkamin som vi kan använda i källaren. Luktar ju inte riktigt lika mycket som fotogen.
De kostade ungefär 4000sek st nya. Jag har köpt båda begagnade. Den ena med nya batterier den andre utan. Jag brukar spana in blocket. Men tänk på att ofta kostar batterierna lika mycket som en ny ups. Iallfall på de billigare. (under 2k)