Med 60 graders skillnad (laddat-urladdat) och 1500 liter i acktankarna ger det ganska precis en förbrukning på 100kWh från tankarna under urladdningstiden.
Förutsatt att tankarna var 90 grader även i botten efter laddning !!!

100kWh på 11h motsvarar 218kWh/Dygn. Inte alls otroligt med två (äldre?) hus i den här kylan vi haft..Motsvarar en genomsnittseffekt på 9kW. Med en MTP-analys (mellan tummen och pekfingret) kan man då säga att om pannan har en effekt på 30kW kommer den att ladda tankarna med 0.9(Verkningsgraden)*(30kW-9kW, eftersom huset förbrukar 9kW hela tiden) = ca 19kW. Att värma 1500 liter vatten från 30 till 90 grader förbrukar som sagt 100kWh, dvs pannan på full effekt i drygt 5 timmar.

(Lätta att räkna om om du har större effekt på pannan du hade ju en CTCV35 såg jag just Då laddar den med 23,4kW under drygt 4h)...Så en lång laddtid är inte heller otänkbart.
Dessutom är som sagt 1500 liter egentligen alldeles för lite acktankvolym, men iofs inte när du har den förbrukningen eftersom den laddar ur så snabbt...

Men en CTCV35 rymmer 100l ved drygt... Björkved fast mått ger ca 260kWh på 100 liter, motsvarande för 100 liter travat mått blir ca 156kWh. det funkar kanske för dig att fyll apannan en gång nu i kylan och få tankarna laddade, men normalt brukar man vilja dimensionera tankarna så man kan göra en vedpåfyllning till när man eldar.

Redigerat:
Vi har ett liknade upplägg med två hus här på landet, vi kör f.n. elpatron i de gamla acktankarna nu pga att skorstskanalen & vedpannan inte är ok, men samtidigt eldar vi i kaminer inomhus. Att bara hålla de två relativt små husen frysskyddade (ca 5-10 grader inne) har förbrukat omkring 130 kWh / dygn, och när vi är här och samtidigt eldar i kaminerna har vi vart upp och nosat på 195kWh/dygn. (Elpatronerna ensamma har inte klarat värma upp huset när det varit -20...-30 ute)

Med stängd shunt o fylla pannan väl då den når driftstemp o börjar ladda tanken fyller du tankarna på ca 1 ilägg, så det kan nog stämma som du har det..
När huset hinns kyla ner några grader under normalt suger huset lite extra värme oxå under några timmar..
Ca 9 kW´s effektbehov för 200 m2 är inte helt omöjligt beroende på vilken utetemp o isolering husen har..

Tex jag kan få elda fullt i ett par timmar och allt vatten som produceras går enbart till att värma kåken. Jag har uttaget för cirkulationsvatten en ½meter ner på tanken och det går liksom inte att trycka dit hetvatten nog för att autoshunten ska stänga (framledningsbegränsningen) trots 40kW panna fullt laddande.

Med grova radiatorrör som jag har kan man överföra oerhörda effekter.

När man sen kommer "över tröskeln" så värms resten av tanken upp ganska snabbt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.