1 696 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Hur göra mer ekonomiskt? (termostat på element)
Jag bor i en 105 kvadrats villa från 1964 med hel källare som idag värms upp med el (vattenburna element). Årsförbrukningen är knappt 30.000 kWh så det bör kunna göras en del åt kostnaden. Jag har beställt en spiskassett till den öppna spisen på markplan för att värma upp vardagsrum, kök och hall. Detta medför att fem av 5 av totalt 12 element bör kunna stängas av?
På elementen sitter gamla mässingsvred tror jag och det verkar som att dem endast har funktionen på eller av. Bör jag byta ut dem mot nya termostater?
I övrigt mottages alla tips tacksamt.
På elementen sitter gamla mässingsvred tror jag och det verkar som att dem endast har funktionen på eller av. Bör jag byta ut dem mot nya termostater?
I övrigt mottages alla tips tacksamt.
När du ändå igång å har vattnet av, byt samtliga radiatorventiler & montera termostater.
Kolla även ålder på cirk-pumparna, kanske gammla å då kan de vara "värt" att byta till ny(a) a-klassade
Kolla även ålder på cirk-pumparna, kanske gammla å då kan de vara "värt" att byta till ny(a) a-klassade
Ska du göra det ekonomiskt så gör det från grunden med detsamma annars blir det dyrare än nödvändigt.
Har du vattenburen värme så är det därifrån värmen ska komma. Termostatventiler bör installeras men framför allt måste du snabbt bestämma dig vad som ska ge värme till radiatorerna. Pelletseldning, luft-vattenpump, vedeldning eller markvärmepump (ordnade efter stigande anskaffningskostnad). Direktel kan du inte hålla på med i längden för det blir för dyrt.
Har du vattenburen värme så är det därifrån värmen ska komma. Termostatventiler bör installeras men framför allt måste du snabbt bestämma dig vad som ska ge värme till radiatorerna. Pelletseldning, luft-vattenpump, vedeldning eller markvärmepump (ordnade efter stigande anskaffningskostnad). Direktel kan du inte hålla på med i längden för det blir för dyrt.
Verkligen inte! :O Spara slottsventilerna, dom är som gjorda för att användas den dagen du installerar bergvärme eller motsvarande, och nya såna kostar säkert 500 kronor styck! Läcker dom går dom att laga, är dom matta och tråkiga går dom att polera.
Det är inte på/av, utan det är en justerbar strypning. Föreslår att du istället skaffar en shuntautomatik och sätter på din shunt (antar att du har en shunt?) och justerar in värmen med slottsventilerna istället.
Det är inte på/av, utan det är en justerbar strypning. Föreslår att du istället skaffar en shuntautomatik och sätter på din shunt (antar att du har en shunt?) och justerar in värmen med slottsventilerna istället.
Förhoppningsvis kommer det att dras fjärrvärme till området under 2010 och om så blir fallet så lutar det åt att jag tar det erbjudandet. Fram tills det är beslutat huruvida det blir fjärrvärme eller ej så kör jag el och kamineldning.
Men tipsen verkar iaf vara att montera termostater på samtliga element. I runda slängar vad kan det gå på om man låter rörmokaren göra det? 14 element har jag nu räknat till, men på ett element sitter termostat i båda ändar av elementet och båda läker vatten. Dessutom knackar det en hel del i ledningarna , men jag antar att det hänger ihop med läckaget (ojämnt tryck i ledningarna)?
Trevligt med ett forum med snabb respons och konkreta svar.
Men tipsen verkar iaf vara att montera termostater på samtliga element. I runda slängar vad kan det gå på om man låter rörmokaren göra det? 14 element har jag nu räknat till, men på ett element sitter termostat i båda ändar av elementet och båda läker vatten. Dessutom knackar det en hel del i ledningarna , men jag antar att det hänger ihop med läckaget (ojämnt tryck i ledningarna)?
Trevligt med ett forum med snabb respons och konkreta svar.
har man system med utegivare, så ska anläggningen klarasig utan termostater.
har man nån form av värmepum så är det et stort fel att ha termostater
men i båda fallen så är uppvärmd källare ett stort problem, så den ofta har dåligt isollerade väggar & ett helt annat klimat än övriga huset
har man nån form av värmepum så är det et stort fel att ha termostater
men i båda fallen så är uppvärmd källare ett stort problem, så den ofta har dåligt isollerade väggar & ett helt annat klimat än övriga huset
Klicka här för att svara