Hej,
vi har en bergvärmepump från 80-talet som matar ett radiatorsystem. I källaren bredvid pannan sitter ett expansionskärl med tryckmätare, alltså ett slutet system, korrekt? Problemet är att det har blivit dålig cirkulation i systemet, på övervåningen blir riktigt kallt nu.

Jag har kontrollerat förtrycket på expansionskärlet på detta sättet:
Stängde av pannan, stängde en ventil som sitter mellan expansionskärlet och systemet och öppnade säkerhetsventilen, det rann då ut en del vatten då trycker sjönk men det mesta "hängde kvar" i systemet. När det inte rinner ut mer vatten så borde väl systemet vara trycklöst och man kan se förtrycket på expansionskärlet?

Har för mig det ser ut som bifogad skiss om jag minns rätt, är inte hemma nu...

När jag första gången kollade förtrycket för någon vecka sedan så sjönk trycket till 0 när jag testade enl. ovan. Jag fyllde då på luft till 0,5 bar och sedan vatten till 1 bar, och cirkulationen kom igång fint och allt blev varmt.

Men igår så var det problem med värmen igen och jag testade då igen förtrycket enl. ovan och det var åter nere på 0. Det känns som att det blivit sämre och sämre under veckan, men jag har inte varit nere och kollat om trycket sjunkt efter hand.

Testar jag förtrycket på rätt sätt? Varför sjunker trycket, är det någon läcka?

• a.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska mäta förtrycket med en luftmanometer, alltså på samma sätt som man mäter trycket i ett bildäck (det kanske du gjorde, men jag förstod inte riktigt på din beskrivning).
När du pumpar expansionskärlet kan du behöva släppa ut mer vatten, för om expansionskärlet varit trycklöst är det förmodligen proppfullt med vatten (vilket det inte ska vara, utan det ska bara vara luft i det när det är trycklöst på vattensidan). I princip måste du fortsätta släppa ut vatten så länge trycket stiger på vattensidan när du pumpar i mer luft för att vara riktigt säker på att du har tillräckligt mycket luft i expansionskärlet.

Redigerat:
C
Kan ju vara fel på expansionskärlet också, men då borde du ha kopiösa mängder luft i elementen tycker jag..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.