Jag köpte en rökgastermometer idag till min PARCA 3000-panna, monterade den enligt bild & den visar över 500grader!
Har jag satt den på rätt ställe?
Jag har en Dragbegränsare som syns i bild!

/Ulf
 
  • parca termometer.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
forts:
Nu har pannan kommit upp i 85grader och termometern visar 350grader, 10minuter senare 250grader, men det innebär också att den stängd dragluckan och den ved som är kvar pyreldar.

I helgen skall jag montera in 2 stycken 500l tankar med laddomat. Då slipper jag pyreldningen, men då kommer jag väll att få konstant hög rökgastemp. när jag eldar upp tankarna eller???
 
Redigerat:
Placeringen av termometern ser rätt ut,men dragbegränsaren verkar vara stängd.
Fungerar den.När du får upp värmen så skall dragbegränsaren öppna mer och mer,för att späda ut rökgaserna.500 grader verkar inte vara hälsosamt för skorstenen.
 
175-250 grader skall man ha från en bra vedpanna. 175 grader nysotad, och när det närmar sig 250 är det helt klart dags att sota pannan...

Men en Parca 3000 är väl en gammal kombipanna...med överförbränning ?..
Det är ganska dålig verkningsgrad på dessa.. Så du eldar nog en hel del för kråkorna vid 350 grader RGT. 500 Grader är direkt farligt för skorstenen, äldre skorstenar brukar väl vara dimensionerade för 350 grader, så länge det inte blir mycke högre än så är det väl ok för skorstenen, men om du bytte till en modern vedpanna (Underförbränning, keramisk förbränningskammare och sugande fläkt) skulle du nog märka en påtaglig minskning i vedförbrukningen,..

(Och ja termometern sitter ok)
 
Dragbegränsaren verkar fungera,, öppnar sig när det behövs..
Jag tänker sätta dit en vedförugn, enkelt och billigt.. vad tror Ni om det?
 
Är verkligen en vedförugn billig?. Jag tror jag sett ngt om att det endast är en vettig lösning om man har en relativt ny panna.
 
jag tänkte på en beg. 1000kr-3000kr på blocket!
 
Staffans2000
En vedförugn är en utmärkt lösnining tillsammans med ackumulatortankar. Jag vet, för jag har haft en själv. Jag köpte min begagnad för fyra tusen och använde den i fyra/fem år utan problem.

Staffan

p.s. Vill du ha förugnstips - skinka ett pm till mig, ety jag gjorde allt fel i början innan jag fattade hur dessa gengasaggregat skulle eldas. Men sedan gick det som en dans!
 
Fyra fem år går fort !, Gör man en investering i värmesystemet bör det helst hålla 30+ År. Fördelen med dyra kvalitetsinstallatione (Ny bra panna) är att man fort glömmer hur mycket det kostar men hela tiden påminns om hur bra det fungerar....
 
Staffans2000
Problemet är för "kvalitetsinstallatörerna" är att de inte jämfört med budjetvarianten förugn. Eller att de desperat letar efter motiv för att deras investering är välmotiverad!
Rätt använd fungerar en förugn myket bra!

Staffan
 
Redigerat:
om man får tag i en sjysst förugn till bra pris och dockar den mot sin gamla inte allt för effektiva panna, så är det ju en enorm förbättring.
min svåger har slängt in en kenjon till sin albinpanna och istället för att bo i källaren och mata den med stickved så laddar han förugnen två-tre ggr/dygn.
Han sparar runt 30-40% ved oxo.

Men... svågern är iaf grymt avis på min "kvalitetsinstallation".

Det är ju inte jämförbart rakt över, då det skilljer 50-80 loppor i installationskostnad (köpa till en förugn alt ny panna med acc), men jag värmer större hus till mindre än halva hans vedkostnad, det innebär att jag har tjänat in min investering på, säg fyra-sex år samt att jag inte behöver elda varje dag, aska ur en hink i veckan samt svära att jag inte har varmvatten då jag inte eldat hela tiden.
 
Staffans2000
Hej, snigeln.
En tia på att din svåger har för liten eller ingen acktank.

Staffan
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.