Skall bygga nytt hus och i vissa stunder känns det som att man överdramatiserar hur man mycket mer man behöver investera i huset i energidämpande åtgärder..

Räknar med en årsförbrukning inkl hushållsel på 15000 kWh. Väisolerat.

Ändå finns det många som undrar om man inte borde investera i solenergi, ackumulatortankar mm mm. Man behöver ju få ner uppvärmningskostnaden duktigt för att dessa investeringar skall betala sig.. Säg att jag kommer betala ca 2000 kr/månaden för drift. Häften är säkert uppvärmning (1000 kr). Säg att jag kan halvera detta ytterligare så jag tjänar 500 kr/månad vilken ju är en bra justering nedåt.

Det kommer ta många år att få tillbaka de investeringa som jag sett prislappen på innan det går ihop sig..

Bygger man åt passivhushållet, vilket man bör göra om man bygger nytt idag så ska du inte behöva investera i dyra värmesystem, lägg pengarna på isolering istället.

Jag skulle ändå ta mig en funderare över åt vilket håll jag tror att elpriserna drar i framtiden innan jag helt avfärdar investeringar i uppvärmning. Dessutom skulle jag beakta miljöaspekten.

Du har rätt carax. Men ska du bygga helt nytt så är det väl ändå befogat att satsa 130000 på bergvärme eller jordvärme (billigare). Huset ska ju stå i många år och andra nödlösningar som frånluftvärmepumpar och luft-vattenpumpar kostar också en massa pengar. Extrakostnaden för att göra rätt från början blir max 50000 och det är inte mycket.

Passivhus blir framtidens "sjuka hus" med mögel kondens och fuktskador men där har vi redan facit i hand sedan förra "sjuka hus" perioden.

I stället för att lägga pengar på superisolering i passivhus är det bättre att lägga pengarna på ett riktigt uppvärmningssystem. När man ska sälja om 15 år är det inte lätt att sälja ett inpyrt passivhus men bergvärme går alltid hem.

johanpelle skrev:
...När man ska sälja om 15 år är det inte lätt att sälja ett inpyrt passivhus...
VArför skulle passivhuset bli "inpyrt"?
Det är väl närmast obligatoriskt med effektiv FTX-ventilation?

//KoW

Jo.. Bra isolering kommer jag inte tumma på....Men det gäller väl förmodligen att tänka till flera gånger extra när det gäller uppvärmning och ventilation..

Finns många olika förslag.. Jag har en obilgatorisk investering som måste göras i fjärrvärme. Behöver dock bara nyttja den om jag vill.. (konstiga regler i denna kommunen). Men det finns ju lösningar där fjärrvärmen går igen istället för elpatronen i luftvärmepumpen.. Låter kanske bra..vad vet jag..

Just nu lutar det åt Nibe Fighter 360 + Fjärrvärmemodul + FTX.

Någon annan tyckte jag skulle satsa på ackumulator och bestycka den med lite olika energikällor.. Är lite för dåligt påläst om detta ännu dock..

Vi har fjärrvärme, nackdelen är att man binder sej till en leverantör och sen inte kan göra så mycket åt kostnaden men det gäller väl egentligen alla system mer eller mindre.
Så jag rekommenderar absolut att Du ansluter dej till fjärrvärmen, särskilt som Du ändå får en kostnad där i och med att kommunen tvingar dej till att nästan använda.
Att installera ett parallellt system med acktankar tror jag att Du får väldigt svårt att hämta hem ekonomiskt, det kommer att ta så lång tid att det kan diskuteras om det faktiskt var ekonomiskt. 130 000 för jord/berg-värme när Du redan har fjärrvärme in i huset i princip? och även jord/begvärme har väl driftskostnader bla. el som knappast kommer att sjunka i pris.

carax skrev:
Just nu lutar det åt Nibe Fighter 360 + Fjärrvärmemodul + FTX.
Du kan inte ha både Nibe 360 och FTX, det är antingen eller.

Ok.. Så skall man ha FTX så gäller endast Fjärrvärme som värmekälla för oss eller?

Braskamin och luft/luft värmepump. Fjärrvärmen kan du använda som primärt uppvärmningssystem. Ser ingen anledning att investera i bergvärme eller luft/vatten pump.

Hör med pasta här på forumet han har byggt ett energisnålt hus på 250 m2 som ska klara sej på 10000-13000 kWh/år, Klarade sej då tydligen med 6 kW elpatron då det va -26° så det stämmer nog som dom räknat på.. Är beräknat kräva 20W/m2 vid -26° som då skulle göra att det behövdes 5 kW till 250 m2 hus vid -26° :)

Jag skulle oxå viljat ha sånt hus, Här behövs ca 9 kW vid -28° för att värma 215 m2 el nånstans kring 42-45W/m2

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.