1 709 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Nybyggnad fritidshus, värmesystem?
Vi bygger ett fritidshus på 100-120kvm nästa säsong och funderar på uppvärmningen.
Vi kommer åka ut någon gång i månaden sept-april och använda en kamin som huvudsaklig uppvärmning.
Det vi tänkt göra är att ha vattenburen golvvärme kopplat till en utluftsvärmepump, är det en bra investering? Radiatorer har vi tänkt skippa helt. Synpunkter på det?
Vi kommer åka ut någon gång i månaden sept-april och använda en kamin som huvudsaklig uppvärmning.
Det vi tänkt göra är att ha vattenburen golvvärme kopplat till en utluftsvärmepump, är det en bra investering? Radiatorer har vi tänkt skippa helt. Synpunkter på det?
Med golvvärme behövs inga radiatorer. Min begränsade erfarenhet av golvvärme säger att det tar mycket längre tid att värma upp än med radiatorer. Kan vara något att tänka på i ett fritidshus. Skall kaminen vara vattenmantlad och kopplad till golvvärmen eller vad är tanken? I annat fall förstår jag inte vad golvvärmen skall vara bra för när kaminen skall vara huvudsaklig värmekälla. En annan fundering är att med ett vattenburet system är man bunden vid att ha viss värme i hela huset. Är man inte så ofta där kan man annars kallställa de rum som inte har vattenledning.
Erik
Erik
Tanken är att vi ringer till huset ett par dagar innan vi anländer och ställer upp värmen. Är det oekonomiskt med golvvärme mot radiatorer i det fallet? Kaminen är inte tänkt att vara kopplad till golvvärmen, borde vi tänka om?
Bra synpunkter, tack!
Bra synpunkter, tack!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Vattenburen golvvärme kräver ju för det första att ni alltid har över nollan (vad skall ni ha för panna ? Är elförsörjningen pålitligt ?)
Sen tar med mkt längre tid att värma upp huset.
Det är också dyrare att bygga, både själva uppvärmningen och att du måste (bör) ha en välisolerad platta på mark.
Skall ni senare ev bosätta er i huset så kanske det kan vara en bra investering dock - som fritidshus skulle jag inte välja det.
Själv har jag en stuga på knappa 50kvm, elradiatorer som ej är oljefyllda, och kamin. Att vi valde just ej oljefyllda radiatoerer är eftersom det då bara tar ngn dag att värma upp stugan, så jag slår på värmen från 3-4 grader till 17 via SMS ngn dag innan vi åker upp bara. Sen eldar vi en brasa och ställer upp resten av elementen och får det varmt och gott under helgen.
I badrummet där har jag en elslinga i golvet för värme. Golvvärme i just badrumemt är skönt när man har klinkersbeläggning...
Stugan är också byggd så den kan kallställas, därför var en värmelösning utan vatten ett krav..
/K
Sen tar med mkt längre tid att värma upp huset.
Det är också dyrare att bygga, både själva uppvärmningen och att du måste (bör) ha en välisolerad platta på mark.
Skall ni senare ev bosätta er i huset så kanske det kan vara en bra investering dock - som fritidshus skulle jag inte välja det.
Själv har jag en stuga på knappa 50kvm, elradiatorer som ej är oljefyllda, och kamin. Att vi valde just ej oljefyllda radiatoerer är eftersom det då bara tar ngn dag att värma upp stugan, så jag slår på värmen från 3-4 grader till 17 via SMS ngn dag innan vi åker upp bara. Sen eldar vi en brasa och ställer upp resten av elementen och får det varmt och gott under helgen.
I badrummet där har jag en elslinga i golvet för värme. Golvvärme i just badrumemt är skönt när man har klinkersbeläggning...
Stugan är också byggd så den kan kallställas, därför var en värmelösning utan vatten ett krav..
/K
Vi kommer alltid ha ca +5grader, systemet fylls med glykol så det inte fryser vid strömavbrott.
Den offert vi fått på vattenburen värme i plattan är värd merkostnaden, men om det tar mycket längre tid att värma upp = dyrare kanske vi får tänka om?
Den offert vi fått på vattenburen värme i plattan är värd merkostnaden, men om det tar mycket längre tid att värma upp = dyrare kanske vi får tänka om?
Man kan göra det enkelt för sig genom att anta att det alltid blir lite dyrare att värma med golvvärme än med element. Det är inte hela sanningen, men ganska nära. En kamin ger mycket värme när man eldar och ingenting när det brunnit ut. Golvvärmen kommer inte att hinna kompensera snabbt nog för kaminens växlande värme. Visst kan ni ha vattenburen golvvärme i kombination med en kamin, men enda sättet att få kaminen att vara huvudsaklig värmekälla lär vara att stänga av golvvärmen. En lätt kamin är inte speciellt bekvämt eller ens lämpligt att ha som huvudsaklig värmekälla. Väger den runt 1000 kg börjar det bli bättre.
Erik
Erik
Klicka här för att svara