Hej hallå igen gott folk!

Jag skall strax till att montera in den vattenburna golvvärmen och jag har en liten fundering.

En förgrening blir av då radiatorerna på övre våningen kommer att sitta kvar medans det blir golvvärme på hela bottenvåningen. Eftersom golvvärmefördelaren har en egen c-pump så är ju frågan sålunda om det spelar någon roll om jag tar tilloppsvattnet till golvvärmen före eller efter den gamla c-pumpen som sitter nära pannan. Fördelaren och dess pump sitter inne i huset och matas via 28mm PEX från... ja vart? Före eller efter gamla pumpen?

82 som läst och ingen med en synpunkt? :S

Vad har du för system? Acktank? Elpanna? Värmepump?

Före gamla pumpen

saabdea skrev:
Vad har du för system? Acktank? Elpanna? Värmepump?
Gammal kombipanna (tidigare oljeeldad nuförtiden pellets) från -65. Ingen acktank - mkt primitivt.

Om det är en fördelarshunt med c-pump typ Uponor-push eller LK tror jag den skall sitta efter gamla c-pumpen.

Vet inte om det spelar någon roll, men min golvvärmeshunt med c-pump sitter en bra bit (7-8 meter?) efter elpannans cirkulationspump, på ett avstick från stammen (som går i källartaket). Detta avstick gick förr ner till två element i källaren men som nu alltså går ner till golvvärmen i källaren istället. Det funkar utmärkt.

Den fördelare det kommer att röra sig om är Uponors WGF eller PRO 1, har inte riktigt bestämt mig än. Eftersom det blir kring 300 meter slang totalt som det skall pumpas runt vatten i så antar jag by default att det blir att haka på en extra c-pump. Jag vete fanken om det ens skulle få det att fungera utan extra pump med tanke på att befintlig pump isf skulle försörja många 100 meter slang/rör plus en bunt radiatorer på övre våningen.

Något i mitt huvud säger att det inte kommer att fungera så bra.

Funderingen var helt sonika om det kvittar om jag drar slang för tillopp till nya c-pumpen från före eller efter den gamla pumpen. Rent installationsmässigt spelar det ingen roll, det är lika lätt/svårt att stoppa en förgrening före som efter.

Jag hade mest funderingar på om det fanns något som sa att "man absolut inte skall sätta tilloppet före/efter för att..."

Självklart skall man inte blanda ihop systemen om det går att undvika dvs anslut före både befintlig shunt och pump.

Annars:

- Riskerar du att vattnet går bakvägen genom radiatorerna.

- Kan aldrig köra ut varmare vatten till GV än till radiatorerna.

Självklart ska du nu eftersom det inte innebär några problem eller merarbete skilja systemen åt precis som Matss skriver.

H
Se bifogat dokument. Har själv kopplat det så och hittills så funkar det mycket bra.

Om det sitter en shunt i golvvärmen så kommer golvvärmens C-pump bara att dra runt vattnet i golvvärmen. Sedan är det den gamla pumpens uppgift att cirkulera fram varmvatten till golvvärmeshunten. Systemen kommer inte att störa varandra.

Protte

prototypen skrev:
Om det sitter en shunt i golvvärmen så kommer golvvärmens C-pump bara att dra runt vattnet i golvvärmen. Sedan är det den gamla pumpens uppgift att cirkulera fram varmvatten till golvvärmeshunten. Systemen kommer inte att störa varandra.

Protte
Har varit med om precis det, vilket slutade med att man måste köra befintlig pump på läge tre för att inte GV ska dra vatten baklänges genom radiatorerna. Alternativt att GV inte fått tillräckligt med vatten.

Redigerat:
Då återstår väl frågan om returen då, ska returen från golvvärmedelen gå in före eller "efter" shunten? Som det är i dagsläget så står shunten 100% öppen hela tiden och termostaterna på radiatorerna styr tempen i rummen (på övervåningen efter inkoppling av golvvärme på bottenvåningen). Golvvärmen styrs ju av egna rumstermostater så det blir en annan femma.

Vad jag kan göra är att antingen koppla in returen från golvvärmedelen medelst ett t-rör på "hussidan" av shunten (alltså innan shunten) eller så koppla in den bakom shunten (med t-rör i returen in till pannan)

Svårt att förklara med text...

Kanske ska knäppa ett foto och mula in för förtydligande?

Du får ju välja att ta ditt nya system helt före eller helt efter det befintliga, annars blir det inte mycket nytta med att försöka dela. Ska du ha det kvar sen när du fortsätter renovering och omkopplingar är det nog bäst att du redan nu försöker hålla det skilt åt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.