Jag har problem med luft i mitt värmesystem, det blir luft i röret som går från pannan till tankarna, det fastnar även luft i laddomatpumpen, hadde problem med detta även i vintras, har haft en röris och tittat men han ser inget som är fel.
Har ett friliggande pannrum med kulvert till huset.
Bifogar en skiss.
Någon som har förslag på vad som kan vara fel?

Mvh Jan

• 2010-10-14 12;02;47.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Standardfelet, laddningen ansluten till toppen av tankarna

Vart ska laddningen anslutas då?
Enligt röris är det rätt kopplat.

Jag har laddning på sidan, element å expansion i toppen. Aldrig haft nå luftproblem å behöver ingen luftnippel i pannrummet.

Byt plats på laddkrets och radiatorkrets.

Varför blir det luft i när det är kopplat som jag har det då??
Om jag sätter radiatorkretsen i toppen, blir det inte luft i c-pumpen till radiatorerna då?
Ska ju vara kopplat som jag har det enligt instruktionsboken som är med pannan.

När pannan värmer vattnet frigörs luft och luften vill gå uppåt. När man har kopplat det som du (och som det är hos mig) så fastnar luften i rören och går delvis gå med i flödet ner i tankarna. Hos mig sitter det automatiska avluftare på rören mellan panna och tank. Hade gamla såna som var pluggade när vi flyttade in. Nu har vi bytt till nya och har mycket mindre luftproblem.

Det bästa som jag förstår det, som gillis08 påpekar, är att ha en svag lutning uppåt från pannan till tankarna och ha ett öppet expansionskärl i slutet vid tankarna. Då bör all luft försvinna upp i expansionskärlet och ut i rymden.

Dom som gör instruktionerna för inkoppling av vedpannor kanske vet hur man kopplar in en värmepump, men där verkar kunskapen sluta...

Om ditt övre rör lutar från pannan till punkten avluftning (i alla fall inte åt andra hållet) kan du sätta ett grovt rör (typ cu35) vinklat uppåt och avsluta det med en kulventil för luftavtappning (glöm autoluftare). Röret ska rymma några liter. Detta är en nödlösning som funkar ganska bra.

Det riktiga är att dra röret lutande uppåt från pannan till sidan på tankar. På det röret ansluts radiatorkretsen via ett avstick nedåt. På toppen av tankarna sätts kulventiler för avluftning.

Tack för hjälpen, ska försöka få tag i en röris som vill koppla om det.

Har ett bekymmer till, sedan röris var och kopplade om tankarna så varar inte värmen mer än ca 12 timmar, och det är ju inte kallt nu, innan var tankarna ihop kopplade från nedre delen av första tanken till överdelen av andra tanken ( det var fel att ha det så enligt röris), då varade värmen ett par dygn. Vad är rätt?

enebacken skrev:

Har ett bekymmer till, sedan röris var och kopplade om tankarna så varar inte värmen mer än ca 12 timmar, och det är ju inte kallt nu, innan var tankarna ihop kopplade från nedre delen av första tanken till överdelen av andra tanken ( det var fel att ha det så enligt röris), då varade värmen ett par dygn. Vad är rätt?
Byt röris. Har det fungerat bättre tidigare får man väl anta att det var rätt kopplat. Den röris du anlitat borde kanske syssla med något annat?

Isolering av rören är viktigt för hur länge värmen räcker. Är övre röret på din bild oisolerat så töms tanken fort.

Det är oisolerat från pannan fram till röret som går till laddomaten, om jag isolerar den biten, (är typ 2m) skulle det göra så stor skillnad?
det var oisolerat även innan tankarna var omkopplade, och då räckte det längre.

enebacken skrev:

Låter som att tankarna var seriekopplade innan och de är nu parallellkopplade. Jag förstår inte varför det skulle bli nån skillnad i värmeåtgång av den anledningen. Hos mig kan jag välja mellan serie- eller parallellkopplat och jag har inte upplevt nån skillnad. Kanske du fick så bra skiktning med seriekopplat att värmen räckte längre, det blir lite som att ställa tankarna på varandra, dock borde energimängden i tankarna vara densamma.

Om det finns nån del i ditt system som läcker värme kan tankarna dras ur snabbt. Hos mig var det en otät backventil mellan panna och tankar som gjorde att pannan värmdes upp "baklänges" av tankarna. Pannan tappar i sin tur av denna värme till skorstenen och därmed så laddades tankarna ur snabbare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.