Jag sitter o funderar på att instalera en keddy 510p insats i min öppnaspis.
Har kollat lite med skorstenen o den läcker in i en annan kanal ca 2 meter ifrån toppen så den behöver åtgärdas.
Kollade lite på ovala rör för bästa area men de är ju så satans dyra ca 1000 kr metern eller lite billigare.
Men det lutar nog åt att jag kommer att glidgjuta den istället för att spara pengar.
Kommer att använda keramiskt bruk för bästa resultat.
Men vad tjänar man i pengar / kwh på en keddy 510, 10kw
Det handlar ju hur mycket man eldar så det är ju skitsvårt att veta.
kan ju skriva upp elförbrukningen
sept 1084
aug 700
jul 645
jun 1078
maj1318
apr 1533
mar 2263
feb 2383
jan 2770
dec 2566
nov1992
okt 1847
Så om man eldar vad ska man säga 2 brasor på kvällen vintertid vad skulle man spara.
Vad kostar en kubik ved o hur många brasor räcker det till mm
Det ska ju helst löna sig med en kamin men det tar säkert lite tid o man måste ju elda med för att det ska bli någon besparing:D
Fyll på med funderingar o svar!
Mvh johan

Jag ställde en liknade fråga för ett tag sedan och jag fick detta svar av en hjälpsam kille, hoppas att det kan var till någon hjälp.

Hej,
Vi installerade sverigekassetten i vår öppna spis när vi flyttade in. Den finns i två storlekar och vi har den största eftersom vi tänkte att det skulle se konstigt ut med en liten kassett i det stora hålet i spisen.
Rent praktiskt och värmemässigt kan jag i efterhand säga att det hade räckt gott och väl med den lilla.

Det är bra med lite luft runt kaminen så att du får cirkulation kring kassetten. Den ger makalöst med värme och om man eldar några brasor per dygn värmer den lätt hela huset (84m2). Vi brukar köra en brasa på kvällen och lägger man in nytt efter det så blir det för varmt. Jag rekommenderar att välja en ganska liten kassett. Nackdelen med vår stora kassett är att det är svårt att elda lite mindre brasor. För att det skall brinna bra kräver det att man stoppar in ganska mycket ved. Det blir med andra ord svårt att bara myselda lite. Senaste nyårsfesten var vi tvugna att öppna fönstren i vardagsrummet då jag petat in ett par pinnar för mycket. Det blev nog närmare 30 grader varmt.

Vi har elpanna som värmer via vattenburet. Har satt termostaterna på elementen på ca 20 grader, och pannan är inställd så att vi har ungefär 19grader inomhus om vi inte eldar. När vi tänder en brasa tar det en halvtimme, sen har termostaterna strypt i vardagsrummet, efter en/ en och en halv timme har de strypt i nästan hela huset om vi har alla dörrar öppna och vi har 23-24grader inomhus.
Termostaterna håller sig säkert stängda 2-5h beroende på hur kallt det är ute. Det är ganska mycket tegel kring kaminen och det lagrar värmen en del och håller sig varmt ett tag. Om vi bara eldar en rejäl brasa efter jobbet gissar jag att vi spar 20-30% av uppvärmningskostnaden om vi har gratis ved.

Största vinsten tycker jag är att kunna hålla så låg inomhustemp som 19 grader och sen snabbt och lätt få mysvärme när man kommer hem från jobbet. Sänker man inomhustempen med 1grad så spar man tydligen 5% på uppvärmningskostnaden, men 23-24 grader inne är gott när snön yr ute :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.