Hej.
Jag har lite funderingar kring svärföräldrarnas fritidshus i Bergslagen. Huset är på två våningar + källare, ca 120 m2, byggt ca 1920. Varje våning består av 2 större rum (kök + rum) samt hall/trapphus. Ingång till källaren från utsidan. Avlopp och kallvatten från egen grävd brunn finns, varmvatten saknas. Inget V/A på övervåningen. Tillgången på vatten är begränsad under torra somrar. Uppvärmningen är en gammal rostig spis i källaren (som inte används, men fungerar), vedspis i båda kök + kakelugn i båda rum (dvs totalt två vedspisar + två kakelugnar). Kakelugnarnas rökkanaler är i behov av någon slags tätning/renovering och används ej idag, men ugnarna är troligen i sig själva ok. Vedeldningen kompletteras med elradiatorer. Fönstren är tvåglasfönster, isoleringen på vinden sågspån. Huset används ungefär halva året. När man är där värms det med ved + el efter behov, när det står tomt hålls temperaturen i källare och bottenvåning på ca 5 C med el. Under en vintermånad när huset står tomt kostar elen ca 1000:-, och betydligt mer förra vintern. Övervåningen används sparsamt och värms upp då folk är där på besök. Hall och trapphus har ingen uppvärmning, så dörrarna dit hålls stängda.

Min fundering är vad man kan göra för att öka bekvämligheten och minska uppvärmningskostnaderna, men jag står mest med en massa funderingar. På önskelistan står varmvatten, bättre tillgång till vatten och sänka uppvärmningskostnader.

Den första åtgärden borde vara att fixa i ordning kakelugnarna (om inte annat för mysfaktorn) och se till att man har bra lister i fönster och dörrar?

Tilläggsisolering av vinden brukar vara lönsamt, men är det en bra åtgärd då övervåningen oftast står tom?

Är det en bra idé att försöka hitta en begagnad braskamin på blocket, ersätta rostspisen i källaren och elda där under kalla vinterdagar för att värma upp murstocken, bjälklaget och grunden? Och är det över huvud taget en bra idé att elda braskamin i ett rum där man inte har möjlighet att övervaka eldningen?

Finns det möjlighet att samborra för vatten och bergvärme, och är det en bra idé isåfall?

Kan man komplettera tvåglasfönstren med innanfönster på vintern?

Ska man satsa på en el-varmvattenberedare eller bör man ha någon slags värmepanna i källaren?

Det finns dessutom en ovilja mot dyra investeringar i fastigheten, då värdet troligen ligger kring 200000 - 300000 kr och man inte kan räkna med att få tillbaks särskilt mycket på en investering.

Alla tips mottages tacksamt.

Jag hade nog minimerat investeringarna om det nu inte är så att ni är beredda att satsa mkt pengar som ni kanske inte får igen för att ni tex skall spendera mer tid där vintertid framöver...

Jag hade nog personligen gjort följande:
- Vanlig eldriven VVB säg på ca 80-120 l - finns för ca 4000-6000kr + installation då.
- Ev gräva brunnen lite djupare
- Frigolitplattor/isoleringsplattor för fönstren vintertid
- Fixa kakelugnarna (skorstenen) eller sätta i innerrör och/eller kassett om ugnarna blir dyra att renovera.

Tilläggsisolering är lite klurigt - ibland kan man efter en sådan få stora problem med mögel - så där måste ni nog konsultera ngn med erfarenhet av detta.
Om man bygger om så kan man ev sätta in mer isolering i innerväggarna för de utrymmen som hålls uppvärmda, och kanske isolerade dörrar ditin - frågan är dock vad som händer med övriga utrymmen om dom inte alls får ngn "läckvärme"...

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.