Har nu läst igenom varenda tråd om termostater mm.

Har precis flyttat in i ett radhus med central fjärrvärme i hela området och med vattenburna radiatorer i huset. När vi köpte det så var driften väldigt hög så jag misstänkte att det var något fel på radiatorerna. Och mycket riktigt så står alla på fullt spett hela tiden och går ej att skruva ner.

En radiator har varit kall, ända tills jag skruvade av termostaten då gick det tills slut också igång.

Men det kommer ju en tid då man gärna vill kunna skruva ner värmen.

Termostaten är av AGA typ, och jag har haft av alla för att "motionera" piggen, men det hjälper inte, har lästa alla trådar om detta och jag blir inte riktigt klok på hur det ska vara när det är rätt.

Mina piggar går att trycka in, men dom är ganska tröga och dom fjädrar tillbaka igen, men när man trycker in dom så sprutar det ut vatten, ska det vara så?

Provade med en ny MMA termostat med tillhörande adapter men det fungerade inte.

Är det hela ventilen som är kass??

Du skall motioner piggarna MÅNGA gånger när du tagit av termostaten. Ibland hjälper det att slå lite försiktigt med en liten hammare på sidan av radiatorventilen (inte på piggen).

Det skall aldrig spruta ut vatten när du trycker in piggarna. Nån packning är kass.

Jag känner inte till AGA termostaten, men det finns många andra duktiga här på forumet:)

Vet du vad det är för radiatorventiler? Om inte posta en bild så är det säkert nån som känner igen dom.

Har man rätt adapter skall det funka att sätta dit en MMA som ersättning för en AGA.

Piggen skall gå att trycka in, nätt och jämt, det kan göra ont, med ett finger,(en spetstång eller mejsel är bättre) och omedelbart fjädra tillbaks när man släpper. När piggen trycks in så stryps flödet. Det skall inte vara "trögt" som i "kärvar", däremot skall man känna motkraften från fjädern som trycker emot.

MEN DET SKA INTE KOMMA VATTEN ! då är det, som rca skriver, något täthetsproblem i själva ventilen.

AGA termostaterna har med säkerhet slutat fungera för länge sedan,.... Inga bra grejor..

Det sprutar ut vatten från alla när man trycker in piggen.

Innebär det att man måste byta ut hela radiatorventilen? Eller vad är lösningen?

Byta eller renovera/byta packningar/O-ringar eller vad det nu sitter i den ventilen..

Är detta något man kan göra själv? Eller måste vvs:are anlitas.

Kommer det vatten om man tar av hela ventilen?

Kanske man kan göra det själv, beror väl på hur servicevänlig ventilen är.

Jo det kommer vatten, således kanske inte ett lämpligt jobb just nu:S. Speciellt om du skall renovera dom och få tag på rätt prylar.

Du måste tömma radiatorstammen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.