Hej !

Joag kommer att dra om alla mina värmerör i källaren och funderar då på att utgå från en central punkt och använda en fördelare likande de som används för golvvärme, en för utgående och en för retur. Skulle detta fungera tror ni, eller skulle det inte bli någon värme på övervåningen då pga av det är lättare för vattnet att bara cirkulera i källarplanet ?

Det kommer att fungera så länge du har tillräckligt grova rör till fördelaren.
Här ser du vad olika rör dimensioner klarar.
15mm-1,5kW
22mm-5kW
28mm-9kW
35mm-16kW

Vattnet tar alltid lättaste vägen, det är därför man stryper in radiatorerna och det gör man normalt på varje radiatorkoppel. Hur du konstruerar dina stammar spelar inte någon egentlig betydelse för den sakens skull. De riktlinjer för effekt som "MB77" uppger är för att undvika för höga flöden i stammarna vilket kan orsaka oljud i radiatorledningarna men har som sagt ingenting med möjligheten till injustering att göra.

MB77 skrev:
15mm-1,5kW
22mm-5kW
28mm-9kW
35mm-16kW

Riktigt så enkelt är det inte, beror ju på flöde och delta T.

Inga problem att skicka 60kW i ett 35mm rör om man vill det...

analog: Det är riktigt men det är ändå bra tumregler att hålla sig till vid dimensionering av radiatorstammar.

MB77 skrev:
15mm-1,5kW
22mm-5kW
28mm-9kW
35mm-16kW
Visst så klarar rören mer effekt än så, dessa värden är vid 45/55. Kör man ut för hög effekt så finns det risk för oljud.

Ok, viktigpettervarning... Förlåt.
Självklart så skall man hålla sig under 1,5-2m/s på vattenhastigheten.

Har man en central fördelare till alla element så är detta en ypperlig lösning tycker jag. Lätt att strypa flödet till varje enskilt element också.
Då kan man gå med typ 12-15mm prisol ut till elementen

Dock så blir ju troligtvis åtgången på rör oftast större än traditionellt 1 eller 2-rörs system.

Redigerat:
Ok tack för svaren då kommer jag att samla ihop alla stammar centralt. Jag tänker att dra PEX rör i/under gjutet golv ut till radiatorerna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.