Hej

Jag har precis köpt ett trähus från 1920 och anlitat en byggfirma för att renovera ett av planen invändigt. Firman har bara egna snickare, elektriker, rörläggare och kaklare har dom hyrt in till mitt bygge, men det har gått genom dom.
Det handlar om en hyfsat omfattande renovering för ca 400 000kr.

I ett av rummen på 40m2 som ska bli kombinerat vardagsrum och kök har vi rivit ut alla element och lagt in vattenburen golvvärme nedsänkt i spånskivor med utfrästa spår för slingorna. Spånskivorna ligger på ett nivell regelsystem med några cm luftspalt under. Det är två slingor i detta rum. Ovan på det ett skruvat massiv furugolv.

Två veckor efter att snickarna hade lagt golvet i detta rummet så kommer rörläggaren och släpper på vatten på golvvärmesystemet för att testa det. Då märker vi att det kommer vatten från "gaveln" på golvet, ena kortsidan av rummet. Går ner i källaren och det droppar från taket. Det finns ett hål från tidigare elementrör som vattnet nog har letat sig fram till och runnit igenom.

Kontaktar platschefen på byggfirman som kommer ut och efter att vi pratat fram och tillbaka om detta så säger han nu att dom ska lyfta på brädgolvet tills dess dom hittar läckan, sen ska dom sätta en koppling där och handfräsa ur spånet lite extra och skruva tillbaka golvbrädorna igen.

Nu har läckan hittats och konstaterats att det är en av snickarna som klantat sig och sågat ett snitt i en av slingorna.

Jag tycker det är vansinnigt att bygga in en skarv, en koppling inne i ett trägolv, det är ju också isolerat med sågspån under golvet som man gjorde förr..

Platschefen vill alltså bygga in en skarv, en potentiell problemkälla, dold i golvet utan inspektionslucka. I ett gammalt trähus.

Om den börjar läcka om 7-10 år så kommer jag inte märka det förrän det rinner från källartaket...

Jag vill att dom ska skruva bort golvet och byta slangen till en ny hel. Men han vill göra minsta billigaste godkända lösning.

Jag har varit i kontakt med organisationen "Säker vatten" och frågat vad deras regelverk som väl anses vara branschstandard säger och dom säger att det står att "fogar/skarvar på värmerör bör inte byggas dolda".

Jag har varit i kontakt med mitt försäkringsbolag som efter mycket slingrande och 4-5 samtal, gav ett först tveksamt men sedan positivt svar om jag skulle vara försäkrad mot vattenskada i framtiden om kopplingen skulle börja läcka.

Till saken hör att köket är inte monterat, golvet är tomt, utan fotlister, omålat, inte limmat i spontar, bara skruvat. Dom har redan fått tagit bort 40% av golvet i rummet för att lokalisera läckan.

Är inte mitt krav rimligt, ta bort 30% till av golvet så att man blottlägger den trasiga slingan, byt den kassa slingan och lägg tillbaka golvet? Jag har köpt en nyinstallation av ett värmegolv, inte ett med lagat begagnat, som man inte kan inspektera eller serva, med en inbyggd potentiell läckagerisk.
Dessutom har jag ju ändå anlitat dom för rätt stora pengar..

Vad tycker ni? Vad ska jag kräva?

Mvh

Jag håller med dig, du har inte betalat för ett lagat värmegolv med en inbyggd potentiell vattenskada. Vet dock inte om det kommer att hålla rent juridiskt. Prata med kommunens konsumentvägledare/konsumentrådgivare!

Jag tror att det är relativt vanligt att skadade värmegolv repareras på det sättet.

Det finns en annan aspekt på det här också. Det har alltså läkt ut en del vatten, hur har det torkats? Vilka kontrolelr har gjorts för att säkerställa att det är torrt nu?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.