Har lekt fram ett litet förslag på ett kombinerat sol/ved/el/markvärme-system..(Bilaga)

Solanläggningen har jag redan, resten är tänkt att byggas nytt.

I princip baseras det på två oisolerade Strömsnästankar inbyggda i väl isolerade uppreglingar, en varm och en "ljummen", fastigheten används till ca50%, dvs en stor del av året är på +10 grader inne...Markvärmepump är en med fast kondensering max 6kW, typ den som Sfinx säljer för 16 tkr. (Det krävs >10kW för att hålla fastigheten +20 inne när det är -20 ute), men ser den som ideal för att spara el när vi inte kan elda. Mark har vi gott om...(Vattensjuk leråker) .Pannan är antingen en vattenmantlad kamin eller en 20-30kW fastbränslepana.

Låt höra åsikter !!!!

Finns det verkligen markvärmepmpar för 16 000 kr? Då lägger du väl slingorna själv? Jag visste inte heller att det finns såna med fast kondensering, det hade jag velat ha för 10 år sen till en stor ateljé med luftburen värme via aerotemper. Det fungerade inte alls med flytande kondensering, rummet blev obrukbart!

Solvärme tycker inte jag brukar ge så värst mycket värme när man vill ha den.

Det är bara själva "basic" pumpenheten (innehåller det som är skissat inom "VMP" i ritningen) som kostar 16tkr, slingor & grävning kostar givetvis extra, slangen går på drygt 10 kr/m = 6000-8000. Grävarbete , nedläggning (eget arb) skyddsfyllning (sand runt slangen) mm.mm tillkommer förstås. men borde i det geografiska läget (Inga stockholmspriser direkt) vara under 20tkr. Slanglängden är tilltagen för att klara en dubbelt så kraftig VP , men när man ändå gräver ett 300m dike är det en liten extra kostnad att dubblera slanglängden....(Lägga 2st drygt 1 m isär ...)

Solvärme fungerar utmärkt i mitt fall under Maj-September, och ger ett märkbart tillskott även Feb-Apr, resp. okt.

Nov,Dec,Jan, ger den i princip ingenting ! (90 vaccumrör tutti, det står fel i bilden, varje solf har 30 rör) Byggde solanläggningen 2009 och fick ju bidrag, lite därför vi satte upp den (Men den är inte inkopplad som i bifogad skiss)

Sen har vi ett antal vedelstäder i de två husen som anläggningen betjänar också.., men hade jag redan haft en mark VMP installerad hade knappast solfångarna köpts in, men nu är ju den kostnaden redan glömd, och VPM behövs den kalla årstiden, räknar med att minska elförbrukningen med ca 15000/år (10000kWh) med en sådan....

Redigerat:
Mer synpunkter tack (så kanske jag avslöjar med vilket suveränt gratisverktyg jag gjort ritningen med !!!)

Min åsikt är att det vore väl enklare med slingor för vv-beredning och sol i tank istället för en massa extra dyra pryttlar som dessutom kan gå sönder?

Seså berätta om programmet nu, var helt övertygad om att det var autocad...

Tror du är inne på rätt bana, men är alla växelventiler nödvändiga? Kika på bif. skiss som jag hittade nånstans...

• principskiss solfångaranläggninng.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mexitegel skrev:
Tror du är inne på rätt bana, men är alla växelventiler nödvändiga? Kika på bif. skiss som jag hittade nånstans...
Den skissen var minst sagt märklig, både elpanna, VVB och acktankar !!!

Ett stort del av mitt "tänk" bygger på attt elpanna och VVB ersätts av elpatronerna i tankarna.

Om du menar mina två växelventiler för solvärmen så tror jag att de behövs. Jag har erfarit att jag får ungefär 10 graders temphöjning i solfångarkretsen när den fungerar som bäst.

Sen är mitt förslag även optimerat för en fastighet som står på underhållsvärme under minst 50% av den kalla årstiden, men likväl kan fungera för kontinuerlig "normaldrift".

Jag tror mig kunna bygga allt det där jag ritat (Exl vedpannan) för < 100 tkr (Då jag gör allt arbete utom grävning för markvärmen själv) En bergvärmeinstallation i en stockholmsvilla kostar normalt mkt mer än så....

Redigerat:
VVB och elpanna ersätts naturligtvis av din VP som laddar ackumulatortankarna. Var så inne på det själv att jag inte skrev det...

Om GT1 styr elpatronen i Acktank 1 kommer då GT3 någonsinn bli <35? Om inte startar inte VP och då värmer du massa vatten med ren el som du hade kunnat köra på VP. Har jag missat något?

Inte helt enkelt att få till det., Jag har utgått från de standardtankarna från Strömsnäs som Rinkaby säljer, men hade helst sett att elpatronuttagen satt i toppen av tankarna istället för i botten.. .

Hade helst sett att det gått att få till skiktning i en tank med VV elpatron i toppen och rad-patron i botten, men tror nu nog att enn VV/Extrarad-tank seriekopplad med en rad/förvärmningstank är en hyfsad idé.

superpaco skrev:
Om GT1 styr elpatronen i Acktank 1 kommer då GT3 någonsinn bli <35? Om inte startar inte VP och då värmer du massa vatten med ren el som du hade kunnat köra på VP. Har jag missat något?
Elpatronernas uppgift är i huvudsak:
1) Garantera legonnellafritt varmt VV
2) Backup/tillskott/frostskydd för att komplettera sol//värmepump
(vedpanna/Vattenmantlad kamin eldas periodvis vid tillfälle/närvaro..)

Normalt skall alltså inte elpatronen i den "ljumma tanken" behöva arbeta. Beträffande tempgivarna, och deras exakta funktion, har jag inte tänkt igenom alla funktioner tillräckligt ännu... lite ad-hoc-med en whiskey i handen , men alla synpumkter välkomnas..(Tänk ni så slipper jag..hehe)

Tyckte själv jag hittat ngn ny idé när jag kom på idén at ha en varm och en ljummen tank, men som visats ovan, var det tydligen inget som inte var "uppenbart för en fackman"

Jag vill ha "ALLT" till lägsta kostnad....hehe

Har jag fattat rätt
om detta kommer att kosta dig 100 000:- + masa eget arbete att instalera.
& när det är klar har du. en anläggning som gör att du har "gratis" vatten på sommaren.
på höst & vår har du värmepums drift meed dåligt COP & på vintern måste du ialla fall elda ???

Måste bli billigare att instelera en markvärmepumpm på 8-10 kW för mnre pengar & får bättre COP, sen inte behöva elda på vintern ???

Iofs skulle jag kunna lägga på ca 10 tkr och få en 9kW pump, jag överväger även det därför dimensionerar jag ju kollektorslangen (2*300m)så den kan arbeta mot pumpar uppåt 12kW. MEN det är trots allt endast en mindre del av det kalla året vi behöver hålla annat än underhållsvärme (5-10 grader inne) då går värmepumpen med mycket bra COP eftersom den inte behöver trycka upp till mer än 30-35 graders rad-värme...idag kör vi 4,5kW elpatron för detta. Vill man inte elda och 6kW inte räcker till, så finns ju el-tillskott att ta till genom att låta den bivalenta shunten ta från den varma tankens topp.... .

Solvärmen sitter redan där, hade det redan suttit en 9kW värmepump i anläggningen så hade det knappast varit lönsamt att installera denna, men nu är det tvärtom, men har man redan en solanläggning så lönar VMPen sig, jämfört med att bara köra med el.

Att elda är inget problem , men eftersom fastigheten används som fritidshus så behövs något billigare än el
för att hålla plusgrader inne, hade jag bott där kontinuerligt hade det blivit en vedpanna med el som backup.

En liten fundering som kanske inte har så mycket med systemet att göra, varför ska P2 starta om GT5 är under 10 grader?

Anglia59 skrev:
En liten fundering som kanske inte har så mycket med systemet att göra, varför ska P2 starta om GT5 är under 10 grader?
För att se om ni som tittar på det är vakna :wow:

Nä, det är givetvis så att det skall vara P1, men jag har ändrat i schemat så många gånger att man inte längre kan vara säker på vilka referenser som är korrekta....

I den anläggning jag har idag finns ingen backventil i laddkretsen mellan Sol-VVX och tank. Och jag blev faktiskt först väldigt förvånad hur bra det "laddade ur tanken baklänges" med tanke på att rören går från VVX upp i tak och sedan till acktank, men självcirk från tank genom SOL-vvx blev det, och tur var väl kanske det för temp i pannrummet kan vara minusgrader på vintern !! Men ett optimalare system är att istället tvångsköra P1 så att tankbottenvattnet cirkulerar genopm VVX-en om det blir för kallt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.