Hej

Jag har en liten tokig ide jag vill ha synpunkter på.

Vi har dels en pool som oftast är alldeles för kall och ett hus som är alldeles för varmt.
På sommaren (mars-april till september/oktober) stänger vi av all vattenburen värme och huset håller ändå oftast över 21 grader. Specillt de varma sommarmånaderna då vi kan ha svårt att få rummen åt söder på övervåningen under 24 grader om vi inte tokvädrar.

På något sätt skulle jag vilja använda denna värme för att värma poolen (åtminstone grundvärmen) och sedan låta solfångarna göra resten. En tanke var att ha en frånluftsvärmepump men kostnaderan för detta är alldeles för mycket.

Min tanke var i stället att koppla in en plattvärmeväxlare på returen på värmesystemet. Sekundärsidan kopplas sedan till samma system som poolens solfångare (med lite manuella ventiler odyl).

På så sätt bör jag få några grader varmare vatten till poolen och några grader kallare vatten i värmesystemet.

Nackdelen skulle vara att pannan (som också producerar varmvattnet) blir något kallare men så länge shunten är helt avstängd borde det inte påverka.

En anna fördel är att vi kanske får lite jämnare värme i huset genom att pumpa runt vattnet i systemet (det kan vi iofs göra öven utan plattvärmeväxlaren men då känns det mest som vi värmer de andra rummen också...).

Vad tror ni, är jag helt ute och cyklar eller kan det funka?

Mvh
Erik S

Om rummet håller en temperatur på 24 grader så måste vattnet ni ska värma vara kallare än så. Borde inte poolvattnet vara varmare än så, även om det är förhållandevis kallt?

Även om poolvattnet är så pass kallt så tror jag temperaturskillnade blir så liten att värmeöverföringen mellan rummet och golvvärmesystemet blir låg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.