Hej!

Jag läste lite om detta med energideklaration på ett företag som utför dessa. Jag läste mig till att man skulle utföra en sådan senast två år efter man fått slutbeviset på sitt nybygge och senast två år efter man tagit huset i bruk.

Nu har jag köpt ett hus på totalentreprenad där energiberäkningar och dylikt är kontrollerat av byggnadsnämnd via husleverantören som byggt ett helt område. Behöver jag ändå göra en energideklaration eller kan jag vänta till ev försäljning eller skulle huslevreantören bifogat det vid slutbesiktningen vid klart hus?

Mvh

När är/var inflyttningen?

2007 och jag tror kravet låg 110kWh/m2. Förra året när det var så kallt låg jag över detta, finns det angivet några temperaturintervall som detta värde ska klaras eller är det normalt att man ligger över värdet när det var så kallt?

Det som har kontrollerats av byggnadsnämnden är väl den teoretiska beräkningen som gjordes innan byggstart? Det är DEN beräkningen som nu skall kontrolleras.

Bambi skrev:
2007 och jag tror kravet låg 110kWh/m2. Förra året när det var så kallt låg jag över detta, finns det angivet några temperaturintervall som detta värde ska klaras eller är det normalt att man ligger över värdet när det var så kallt?
Alldeles säkert finns det en lägsta temperatur som beräkningen utgår ifrån ,beror ju också på
kyla hur mycket energi som förbrukas värme läckaget ökar även vid blåst.

haavard>> Jag läste nu att det gällde byggnader som startar efter 1 Jan 2009, då gäller det väl inte mitt hus förrän jag ska göra en ev försäljning?

Förutom om jag ska ställa krav på min entreprenör för att de inte håller angiven energiförbrukning?

Du behöver inte göra någon deklaration förrän du säljer.
14energideklarationer.se

Jag har precis gjort energideklaration och då räknades på helårsvärde. Dessutom brukar vi ha 19 rader i huset men i deklarationen räknades min energiförbrukning upp för att motsvara 21 grader. Fick ändå 122 kwh/kvm vilket är lägre än liknande hus (160-220 har jag för mig att normalintervallet var), ett nybyggt hus skall ligga på 110 (om jag nu minns siffrorna rätt).

/Martar

Det går alltså inte använda energiberäkningen som energideklaration, utan i mitt fall blir energideklarationen en koll på att beräkningen var korrekt.

Har jag fattat rätt att energiberäkningen inte kan användas som en energideklaration vid en ev försäljning inom 10 år?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.