Jag har tänkt lägga vattenburen värme i mitt bjälklag. Jag har tänkt att använda glespanel och jag kommer att lägga golvet mellan golvreglarna. Men fråga är hur man gör när man skall dra golvslangen förbi golvreglarna (se bild) ska man gå under 195x45 bjälkarna eller ska man hugga ut ett spår i överkant, detta försämrar ju hållfastheten i bjälklaget.
Ville bara säga att belastningen inte är så stor i överkant på plankan, så att hugga in en 16 - 20 mm för en slang gör varken till eller ifrån.
Känner man sig ändå orolig, har mycket tid och vill ha kombination av hängslen och livrem så kan man alltid jacka in en spikplåt över slangen.
Men som sagt var ett 20x20 mm jack i 200 mm är inte mycket.
Känner man sig ändå orolig, har mycket tid och vill ha kombination av hängslen och livrem så kan man alltid jacka in en spikplåt över slangen.
Men som sagt var ett 20x20 mm jack i 200 mm är inte mycket.
Jag tog det för att TS menade glesen var lagd på kortlingar mellan åsarna.
Precis, det blåa i bilden är golvreglar och sedan har jag tänkt och lägga kortlingar med gles ovanpå.Lillkorpen skrev:
Varför jag vill ha det såhär är för att jag ska lägga laminat golv (14mm) uppe på och om man lägger det på samma håll som slangen så finns det en risk att golvbrädan "väger" på slangen när man går på den, om ni förstår.
Är lite undrande om 14mm laminat på glesen funkar, i dessa fall brukar rekomendationen vara 22mm parkett. Eller att lägga golvspån, men då bygger det 22mm extra och det kanske inte är önskvärt.
Ja, parkett och laminat är inte gjorda för att ta upp krafter, de är konstruerade för att minimera sprickor. Det kan hålla att gå på, men tyngre belasningar från möbler m.m kommer att svikta troligtvis.andi_j skrev:
Självbärande plåt, finns det?
Jag hade fällt in slangen mellan bjälarna som du tänkt men lagt golvspån uppepå. Sedan kan man välja vilket ytskickt man vill. Det kostar lite mer och bygger 22mm extra. Men tror att det är snabbaste sättet att få nytt golv med minimal svikt efter förutsättningarna.