Hej,

Jag och min sambo har nu bott i hus i snart 3år, första vintern bestämde sig oljepannan för att lägga av och lite i panik så installerades fjärrvärme, underhållsfritt men inte helt billigt, vi förbrukar 23MWh till en årskostnad av 18 720kr det blir ca 81öre/kwh. Till detta har vi vanlig hushållsel 5500kWh.

För trivsel och visst värmetillskott kommer vi om några dagar låta installera en kamin (contura 590) . I övrigt har vi inga andra uppvärmningskällor. Huset är ett funkis Vetlandahus med tilläggsisolerad fasad och endast 150mm kutterspån i vindsgolvet, mekanisk frånluft och vattenburet system.

Det vi önskar är att få ner driftskostnaden på huset, och min tanke var då att i första skedet installera en tekniktank som laddas med vacumsolfångare. Tanken skall värma tappvarmvatten och radiatorkretsen innan fjärrvärmecentralen så att den bara toppar upp det sista enligt denna princip [här tänkte jag ha en länk till solenergis inkopplingsförslag mot fjärrvärme, men det var inte tillåtet]. Det solfångarpaket jag tittat på är ett ST2 paket från Solar Teknik, [ingen länk till ST2 paketet på solar-tekniks hemsida, inte tillåtet] det kostar 22 495:- och ger ca 3532kWh/år i bästa fall. Jag räknar att tekniktank, lite reglering och rördragning kostar ca 20 000:-, detta ger en återbetalning på ca 15år.

I förlängningen så var tanken att komplettera systemet med en frånluftsvärmepump som arbetar mot tekniktanken, då har jag hittat denna: [ingen länk till sfinx-solars frånluftsvärmepump, inte tillåtet] 13 800:-.

Men jag är osäker, om det är en bra lösning. Visst man blir mer flexibel och inte helt beroende av fjärrvärmen och deras prisökningar men det blir en mer komplicerad lösning som har lång återbetalningstid. Man skall kanske bara tilläggsisolera vinden, spara 43 000:- som man kan lägga på något annat och vara glad?

Vad tycker ni, hur hade ni gjort? Argument för och emot samt tips mottages tacksamt.

//Villrådig

• Gilla
honungstiger
  • Laddar…
Oavsett solvärme eller ej så bör vinden isoleras, isolering är en relativt låg kostnad som reducerar energiförlusterna år efter år på bästa tänkbara sätt, underhållsfritt ! Om ni dessutom börjar elda under uppvärmningssäsongen så skulle jag nog avvakta ett år till för att se vad isolering och eldning ger för effekt.

+ att verkligen hålla koll på innetempen..det gör mycket...stor skillnad att ha 20 C istället för 22-23 C...innetemp

Danp skrev:
Man skall kanske bara tilläggsisolera vinden, spara 43 000:- som man kan lägga på något annat och vara glad?
//Villrådig
YES!
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.