Var på Bauhaus idag och kollade priser på oljefyllda radiatorer. De ligger ju ganska mycket högre än tex Rusta, någon som har erfarenhet av de olika märkena? Jag behöver väl en ca två stycken 500 W.
Detta vara klassiska platta radiatorer med termostat.

Samtidigt såg jag att det något som kallade Oljelamell radiator, 1500 w för ungefär halva priset men mycket högre watt. Varför är de så billiga? Det var termostat på dem också. Formen spelar mig ingen roll egentligen då de ska stå i källaren, men kanske är dessa inte lika enerigeffektiva eller vad? Någon som vet? Försökte få tag på någon säljare på Bauhaus men gav upp efter en halvtimma q(;^;)p och ingen info hittar jag på deras hemsida heller.

var där igår och fick svaret att det just kostade mer att värma upp. så i slutändan blir det det dyrare. Köpte inte dem utan tog ett par 400wattare för en tusing styck, men då var de fukttåliga så det blir nog bra

Du fick svar av någon som inte visste vad han pratade om såvida det inte gällde att termostaten var bättre på det ena. Med väl fungerande termostat kostar det lika mycket oavsett element. Det är inte så kinkigt vilket element man väljer. Hoppas du blir nöjd.

Erik

Avgörande för alla radiatorers effektivitet är hur stor hysteres de har, dvs intervallen mellan de slår till och från. Större område = högre maximal temperatur = högre förluster. Detta är också anledningen till att ett elektroniskt reglersystem (som helt saknar hyseres) till elradiatorer drar mindre energi. Man brukar tala om 10%. Så det kan vara skillnad. Sedan kan det väl vara en massa andra kvalitetsskillnader på dem också men det är svårt att veta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.