Har en tillbyggnad som från början är en balkong som fått glaspartier och tak och blivit en del av huset. Isoleringen är inte mycket att hurra för, och "lådan" är ca 4*4 meter med fönster upp till tak på de tre väggarna ,4e väggen är öppen mot vardagsrum. Den står på en jordhög ca 1 meter upp, förmodligen oisolerad neråt, sen betongsula och gammal klinker. Jag har möjlighet att höja golvet ca 150 mm från det gamla klinkergolvet.
Nu värms utrymmet av ett ca 4 meter långt element.

Min avsikt är att lägga klinker där och förbereda för golvvärme utan att koppla in det nu, så nu lite frågor;

Räcker ca 130 mm cellplast som isolering neråt ?

Kan jag gjuta in slangen i betong eller måste sista lagret vara flytspackel ?

Kan jag sätta schuntgruppen under golvnivån i källaren, eller måste den ligga ovan golvet för luftning mm ?

Eller skall man skita i vattenburet, lägga elslinga som komfortvärme och behålla mitt monsterstora element ?

Varför inte regla upp ett "ventilerat" golv ovanpå gamla plattan?
Skulle antagligen fungera med passiv ventilation via golvsocklar med ett spår i.
Finns ju justerbara Granab- och Nivellregelsystem. Eller motsvarande justerbara Ghia-skivor med förlimmad isolering under?
Ovanpå Granab/nivell-reglarna kan du säkert lägga spårade skivor för slang (16mm LK el. 17mm Uponor). Och sen finns det väl nån rekommenderad systemlösning för spårade skivor och klinker när det gäller skiktet mellan spån och klinker (golvgips eller gjutning?).
Ghia skivor har ju inte spår, så där försvinner ju lite isoleringsbygghöjd, eftersom man måste lösa slangmonteringen ovanpå skivorna istället för i skivorna.

När det gäller höjden på slangarna mot fördelarens höjd finns det tydligen olika synpunkter.
Jag har själv funderat och sökt här på forumet. Och två lokala rörmokare har helt motsatta uppgifter. En sa att man kan trycka bort luften ur systemet med tryckluft!??! Han hade gjort det i ett hus där centralen satt i källaren.
Men mest vettigt är nog att tänka att luften alltid stannar i högsta punkten.
Även om det kanske inte är bästa lösningen att skarva slang - men om du går en bit på väggen i utbyggnaden och gör en skarv med avluftning, så får du väl högsta punkten där?
Eftersom skarven kommer upp ovanför golvet, så har du ju koll på den om det skulle bli bli nåt problem.

Det går utmärkt att montera fördelaren lägre än golvet, man trycker ur luften, men med vatten...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.