Hej,
Första säsongen med kamin innehåller av en naturlighet många frågor. Här kommer en gällande sotning. Det har i kaminen börjat bildas en beläggning (se bifogad fil). Har ej kontrollerat skorsstenen. Sotaren meddelade att han/hon ville komma varje höst. Gällande den beläggning som börjat bildas inne i kaminen;
-ska man sota rent själv ibland?
-är beläggningen nått att bry sig om?
Första säsongen med kamin innehåller av en naturlighet många frågor. Här kommer en gällande sotning. Det har i kaminen börjat bildas en beläggning (se bifogad fil). Har ej kontrollerat skorsstenen. Sotaren meddelade att han/hon ville komma varje höst. Gällande den beläggning som börjat bildas inne i kaminen;
-ska man sota rent själv ibland?
-är beläggningen nått att bry sig om?
Doppa lite fuktat hushållspapper i askan i utbrunnen glöd innan du tömmer eldstaden och gno på glaset, ta en bit torrt hushållspapper och torka rent. Upprepa vid behov. Funkar kanon även på hårt bränt glas!
Miljövänligt och ger överlägset bäst resultat utan en enda kemikalie på flaska eller repande slipmedel!
Och som redan skrivet, ta aldrig ur kaminen helt på aska, ser ju bättre ut med en ren och fin eldstad om du inte ska använda den på länge, men vid daglig användning ska man aldrig aska ur den helt.
Miljövänligt och ger överlägset bäst resultat utan en enda kemikalie på flaska eller repande slipmedel!
Och som redan skrivet, ta aldrig ur kaminen helt på aska, ser ju bättre ut med en ren och fin eldstad om du inte ska använda den på länge, men vid daglig användning ska man aldrig aska ur den helt.
Redigerat:
Då jag värmer upp hela huset med enbart två kaminer, varav en är en "prydnadskamin" som jag kallar den, med glas och usel storlek/verkningsgrad, har jag ändå inget problem med glaset. Jag bara gnuggar av det med en bit tidningspapper då jag vill att den ska se "representativ" ut... Annars skiter jag i det fullständigt, vilket gör att glaset ser ut som sju svåra år när det är dags för rengöring, ändå inget problem. Efter sista eldning brukar det bli sotning och sedan gör jag glaset som nytt med tidningspapper samt vanlig fönsterputs av valfritt märke från mataffären.
Klicka här för att svara