håller på o räknar på nya radiatorer te kåken, har vedpanna o vattenburen värme. har lite funderingar. har 1 krets system.

1. kan man ha för stora radiatorer effekt mässigt?
2. jag går efter dt 30, när jag räknar ut hur mycke watt jag ska ha på elemenen. borde väl gå efter dt 50 då jag har 1-krets system, för o nackdelar med de?

:rolleyes:

1-,Nej kör med så stora du kan...och tycker!!

om jag har tillräckligt stor. om vi säger att jag behöver ett på 1000w men har ett på 2000w, kan jag shunta in kallare vatten då? såg att jag shuntar in 40gr nu, kommer de räcka att shunta in typ 30gr med en större radiator?

tack för svar px-21

Ja, har du ett större element så kan klara att avge lika mycket värme trots en lägre värmedifferans.

Som exempel (data taget från Rinkaby Rör ):

Kompaktradiator C11 600 mm hög

DT 50°C och 1000 mm bredd = 980 W

DT 30°C och 2000 mm bredd = 1027 W

Ett ungefär dubbelt så stor element krävs alltså om du sänker DT från 50 till 30 grader. Samma sak gällde för de övriga storlekarna av det elementet och också för andra typer av element.

Precis!
Har själv satt in dubbelraddar i barnens sovrum nyss...Ohh så tyst det blev också!! Riktigt svala lågtempare;)...(kunde inte strypa dom gamla på retur el stam därav missljud i raddventilerna..Kör även pumpen på näst lägst!

PX-21 skrev:
Precis!
Har själv satt in dubbelraddar i barnens sovrum nyss...Ohh så tyst det blev också!! Riktigt svala lågtempare;)...(kunde inte strypa dom gamla på retur el stam därav missljud i raddventilerna..Kör även pumpen på näst lägst!
har du 1-krets system me? jag kör pumpen på högsta hastighet, har tidigare kört på mittenläget, men de känns som de blir effektivare nu. har inga termostater i radiatorerna nu, så de känns ju som de kommer bli skillnad när jag byter te nya radiatorer tänkte oxå köpa shunt automatik i samma veva.. lementen jag har är nå jävla dynga från 80-talet, plåtskrammel me typ 2 kopparrör bakom.

Nejdå! 2 rörs har jag..Men hade små enkla enpanelsraddar ...(Sen oljepanntiden)..Obs!Pannan fortfarande kvar men kör pellets:)...Men man vet aldrig i framtiden om man orkar pula med det hela livet...Så när jag ändå renoverar rum för rum så åker det in nya dubbla panelraddar...med nya möjligheter för strypning om så vill...Tyst blev det i alla fall!!
Utbyggnad klar med golvvärme som cirkulerar första vintern på lågtemp...också så det kompar bra värre med dom nya dubblad^_^b

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.