Hej. Jag är ny här på forumet och har en del frågor då jag i höstas köpte ett hus.
Huset är byggt 1982 på 174m2 1 1/2 plan.
Värmesystemet idag är en vedpanna med 2m3 ack tank och sedan vattenburna radiatorer.
Utöver detta finns ett mekaniskt tilluft/frånluft system (Vet inte om det är ett FTX system) som förra ägaren har kopplat ur köksfläkten från. Jag antar att det var för mat osen.
Min plan är nu att hitta bästa lösningen för att slippa elda med ved.
Första tanken var förståss bergvärmepump men med en totalkostnad på runt 150.000:- tänkte jag kolla andra alternativ innan jag bestämmer mig.
En tanke jag har är att på något sätt använda min redan befintliga ventilation till någon form av frånluftvärmepump men jag hittar inga såna system hos de tillverkare jag har kollat hos.

Är det någon som har några tips så varsågod och lämna dem här :) Tacksam för all info jag kan få.

//Jimmy

Billigast och bra fungerande är (om pannan är i gott skick) att fortsätta med ved, men att utöka acc-tankarna till minst dubbla volymen. Med tillräckligt stor och välisolerad vattenvolym, behöver man inte elda så ofta och då är vedeldning inte ett "problem".

Frånluftvärmepump är lite av en kompromiss. Visst i ett mycket välisolerat hus, som har någon form av billig tillskottsenergi (t.ex. vedkamin) kan det vara riktigt bra. Men den återvinner ju bara energin som man redan har "investerat" i husets uppvärmning. Så frågan är varifrån den initiala energi-inputen kommer ifrån, är det elslingan som ändå får leverera så :(.

En väldimensionerad VP med berg eller jordvärme är annars det enklaste (investerade själv i VP jordvärme ifjol). Men för att få bra driftekonomi behöver du ha lågtempradiatorer, eller helst golvvärme. Vad har du nu?

Tack för svaret :)
Idag är det endast vanliga panelradiatorer. Jag har planer på att lägga golvärme i alla rummen men det kommer förstås ta ett tag att få in detta i alla rum.
Får nog bli någon form av VP men att jag kanske ska prioritera själva golvvärmen först.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.