Jag skulle behöva hjälp:S

Önskar få information om vad det kostar.

Fakta:
huset har 3 öppna spisar och en vedspis. Elelement. Huset har torpargrund. Jag behöver hålla grunden varm, och torr (så att inte skaddjur äter upp stockarna i husgrunden igen).
Jag vill ha det miljövänligt samtidigt som min ekonomi kräver att jag är noga.
Skulle vilja ha värme till ett blivande växthus, till en liten gäststuga och ev till en lada som ligger en bit från huset .(El element är inte miljövänligt. Inte långsiktigt ekonomiskt heller).

Funderar på:
1. Vattenburet radiatorsystem samt bergvärme:
För att installera ett vattenburet system i en normalvilla får man räkna med att betala en bra bit över 100 000 kronor.
Till det kommer själva bergvärmesystemet som i dagens läge ligger mellan 120-130 000 kronor.

För att nå upp till en idealtemperatur på 70 grader kan det behövas tillsatsvärme till varmvattenberedaren,
till exempel genom en elpatron som eftervärmer tappvattnet.

Vattenburet system samt bergvärme: 280.000
150.000+130.000 ?

2. sjö- eller jordvärme. jordvärme har problemet att det krävs en stor tomt, helst på cirka 1000 kvadratmeter. Hustomten är stor :)

3. Vedeldning och solpaneler.
Plats för lagring av ved behövs naturligtvis. ( ersätta 10.000 kwh el går 6-7 m2 ved)
Veden skall ligga skyddad från väta men med möjlighet för luft att ventilera och torka veden.
Sista 2 veckorna före eldning har man veden i pannrummet.. Men detta torp har inget pannrum..
Askan och de näringsämnen den innehåller återför man till naturen., (dock ej trädgårdslandet).
Sedan har man möjlighet, om man har acktankar, att kunna koppla till solfångare, värmepump.
Vad kostar en acktank?

:) jag hoppas på svar !

Bodil Victoria

Finns mycket att läsa här på forumet, bara du kan bestämma vad som är bäst eftersom din arbetsinsats spelar stor roll. Vissa föredrar att inte göra nåt - bergvärme, andra gillar att se elden brinna och allt som hör till - vedeldning, andra gillar eld och mindre att göra - pellets. Solfångare sköter sig själva men fungerar inte hela året. Så bestäm själv - och läs på.

Tack för svar! Jag har läst här på forumet i flera timmar..

Om man har bergvärme: kan man då leda värmen till en bod och en gäststuga som ligger 25 meter bort?
(Jag har tänkt att vedelda med ved. Men vill ha en konstant värme, även om jag reser bort ett dygn)

Det verkar som att många anser att luftfläkt är det billigaste och bästa. Men är det miljövänligt, och hur påverkar det luftflödet nä det gäller de stora öppna spisarna?

Allt går men frågan är till vilket pris, leda bort värme till olika hus görs oftast via kulvert. Men billigast är nog typ byggfläkt finns i olika effekter. Miljömässigt - du kan skaffa ett elabbonemang med miljövänlig el tror att det är lite dyrare men består av vatten och vindkraft om jag inte har helt fel.

Jag har hört att bergvärme är prisvärt om det är stora hus. Jag tänker att jag har ett hus på 87m2, men sedan har jag en stor lada*, liten (gäst) stuga, växthus - tillsammans blir då ytan stor

* (min dröm är att själv täta ladan så att jag kan ha en skulptur och målarateljé där)

Vad är det för spännande länk som du bifogar?
Det står om Tallbacken med vedpanna Focus Eco Nature 40 som är kopplat till 3x750 liter acktankar med solslinga i ack Plansolfångare.
Något sådant skulle jag vilja installera och investera i!
Undrar om man kan få en rådgivare till sitt ställe, som kan visa lite priser?

Det är min fastighet loggad via internet och lite upplysningar om mitt värmesystem. Fantastiskt va kan va i Kina och kolla mina temperaturer hemma via en internet ansluten dator.
Apropå rådgivare så bör man kunna en hel del om värmesystem och olika uppvärmningskällor innan man tar in offerter, annat alternativ gör allt själv som jag gjorde men då behöver man mycket tid och ett brinnande intresse - kan va bra vid vedeldning i alla fall. Kan man lite så är det bara att läsa och lära sig, forumet här och andra forum kan vara en bra start

Fantastiskt! det är är din fastighet loggad via Internet ! Ditt värmesystem är verkligen intressant.
Teknikens fantastiska värld - kolla temperaturer hemma via en Internet ansluten dator!

Jag skulle vilja anlita en rådgivare som kan en hel del om värmesystem och olika uppvärmningskällor :-)
och som hjälper mig att ta in offerter.

Jag har en del tid och ett brinnande intresse för just vedeldning :-) Framför allt ett brinnande intresse för miljövänligt uppvärmning som är ekonomisk långsiktig.
Jag kan bara lite, och har börjat med detta forum.. Har denna stora lada som jag skulle vilja ha uppvärmt för målaratején (och en del av ladan tänker jag att jag så småningom att jag ska snickra hästboxar i)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.