Hejsan, ny här på forumet! Har lite funderingar kring ett projekt jag har tagit på mig i höst.
Min syster har renoverat ett hus, ca: 280 m2, välisolerat och golvvärme överallt, ingen källare. Huset ligger på en gård och skall värmas med en gemensam panna.
Pannan är ett monster som eldas med halm och allt annat som brinner, 13m3 tank. Den matar i nuläget en snickeriverkstad mod mindre samt en spannmålstork och en villa. Nu skall nya huset kopplas på detta. Från pannan/tanken hav de lagt kulvert till platsen där vi skall ha en slavtank till nya huset. Och frågan är då hur vi bäst laddar denna tanken från den stora. Försäkringsbolaget gillade inte riktigt att ha 13 m3 direkt mot huset, ant på läckagerisk och den mängd vattenskador 13m3 skulle åstadkomma.
Vad vi har: en stor helvetestank med en utgång och en helvetisk cirkulationspump, ej möjlighet att gå förbi eller göra ngt åt denna sak.
En kulvert från tanken till nya stället, med kulverten ligger en datakabel 8 trådig.
Hur stor slavtank med vvb eller slingor bör vi skaffa oss. Och hur skall vi lösa laddningen mellan tankarna.
Energiförlusterna är redan så stora överallt annars på gården så man får inte enbart tänka på att det skall bli så effektiv laddning som helst.
Min första plan var nån typ av magnetventil vid pannan som öppnar när slavtanken går under en viss temperatur och sen att man kör via värmeväxlare eftersom det ogillades att ha hela systemet ihopkopplat.
Mycket funderingar, man har ju inte hur mycket somhelst att välja på eftersom det är så efterblivet vid pannan.
Tips, funderingar och vilda spekulationer tas tacksamt emot!