Första inlägget efter måånga timmars läsning.
Vi har köpt ett hus (men ej tillträtt..) byggt -78. Elementhus Mockfjärd, modell "Villa Välja", 1-plan med källare. 118 + 117 kvm.
Idag värms huset av en gammal Euronom oljepanna, med elpatron. Tank borta.
Detta känns inte helt "2011" så vi funderar på en luft/vattenpump alt. bergvärme.
Tycker dock att bergvärmen har varit väl dyr i de offerter vi fått in (2st). Ekonomin är inte obegränsad :)
160-180k innan ROT för bergvärmen (180m borr, 6m foderrör). LVVP för runt 100.
Huset beläget i Blekinge, relativt nära kusten (några kilometer) så det är sällan några större mängder minusgrader.

Huset har vattenburet system. Hur kan jag lättast se om det är 1-rör- eller 2-rörs system?
Kan man på två lite otydliga mäklarbilder (bifogade) se detta?

Man vill ju gärna läsa på så mycket som möjligt så man vet vad "röris o co" snackar om när dom ger de olika förslagen.
Är nog mest inne på en LLVP (kanske en Mitsubishi inverter).
Kan det finnas NÅGON anledning att ha kvar det gamla systemet med elpatronen och en vattentank på vinden?

• 6288663.jpg
  • 6288668.jpg
Det bästa med bergvärmen är att den är tyst och att du kan ha komfortkyla!
I Blekinge så är nog komfortkyla riktigt bra!!!

Hade jag fått välja så hade det blivit bergvärme, pga eländet som står utanför och låter vi installation av luft/vatten.

element måste du byta till större i båda fall för att en värmepump ska jobba optimalt.
Borrar du så finns hållet i princip för evigt och du ska bara byta själva bergpumpen i framtiden. Har du en LV-pump så måste du i framtiden byta i princip hela pumpen när den har gjort sitt och den är ju dyrare än en bergpump.
På kort sikt ser prisskillnaden stor men det kanske jämnar ut sej inom ca 15-20 år ?
Om du väljer berg så slipper du fläktljud och risk för is i utedelen och under pumpen. Det är kanske värt några kronor extra att slippa en anläggning stående ute i alla väder med alla sina rörliga delar och oroa sej för strömavbrott vid minusgrader ute då vatten som går till utedelen kan frysa? Händer det en sån haveri en gång så är kanske prisskillnaden i investeringen borta?

Det som jag har emot en LV-pump är också dess verkningsgrad som är som lägst när det behövs som mest och som bäst när du inte behöver det. Bergvärmen levererar med nästan samma verkningsgrad året om.
Du kan och skall dimensionera din pump så att den täcker nära 100% av ditt behov men då måste du köpa en starkt överdimensionerad LV-pump och det kostar ju förstås mer än en rätt dimensionerad pumpdel för bergvärme.
Man kan ju lägga till att husets värde ökar med bergvärme - en köpare kommer att räkna med att byta enbart bergpumpen eftersom berghålet redan finns.

Jag tycker att LV-pump är bara en halvbra och alldeles för dyr kompromiss för dom som inte kan borra ett håll i marken eller gräva en slang i jorden.
Ja, det är mycket pengar man får lägga ut för ett nytt uppvärmningssystem men då ska man se till att få det bekvämaste och pålitligaste som finns att få för pengarna idag :). L/V-pump ligger inte i den kategorin i mina ögon ....
gaia

Redigerat av moderator:
Tycker du ska ta in anbud från flera tycker det låter lite högt alternativt installera bergvärme själv det är inte svårt om man är lite händig då hamnar priset runt 100000 kr efter rot. Men du skulle behöva kolla upp vilken effekt dina radiatorer lämnar vid tex 55 grader alternativt kolla på befintlig shuntstyrning vilken max temp som körs ut på systemet vid den kallaste dagen så man kan avgöra om dit radiatorsystem lämpar sig för vp eller måste byggas om.

>Men du skulle behöva kolla upp vilken effekt dina radiatorer lämnar vid tex 55 grader >alternativt kolla på befintlig shuntstyrning vilken max temp som körs ut på systemet vid den >kallaste dagen så man kan avgöra om dit radiatorsystem lämpar sig för vp eller måste >byggas om.

Intressant, men "dum som man är": Hur läser jag lättast ut detta?
Jag var tillfälligt i huset (har ej tillträde än på 1-1,5mån) och kollade lite på pannan som sitter där idag. Läste en temperatur på c:a 80 grader, samt en på 30-35 om jag inte minns helt fel. OM man nu måste bygga om, vad är det då som behöver byggas om. Byte av samtliga radiatorer och rör?

Om det visar sig att dina element är lite för små kan det räcka med att byta några men en modern vp lämnar 65 grader idag så det bör klara sig ändå. Men man ska ha det i åtanke när man dimensionerar systemet att en vp som lämnar 8 kw vid 50 grader kanske bara lämnar 7 kw vid 65 grader och drar mera ström så alltså så låg framledning som möjligt vill man ha med vp. 80 grader är säkert tempen som pannan håller och den är inte intressant men det sitter nån typ av shuntstyrning på pannan eller separat på den brukar det finnas en kurva men kan följa och vid tex -10 ute så går det kanske fram 50 grader på elementen men eftersom det sitter termostater kan det vara dom som stryper värmen så att huset egentligen skulle klara sig med 45 grader vid -10 ute men med elpanna spelar det ingen roll om man skickar ut 50 men med vp vill man skicka ut precis så varmt som behövs för att hålla rätt temp inne så det behöver inte vara dåligt för att man tidigare skickat ut 70 grader på elementen men är troligtvis inte bra. Har du inga grannar med liknande hus du kan kolla med ?.

Tackar för inputen.
"Ont om liknande hus är det gott om". Har inte full pejl än men närmsta grannarna är 1,5plans hus, iofs byggda ungefär samtidigt. Vet dock inte hur de värmer sina hus än.
En annan sak som förbryllade mig är att säkringsskåpet (av gamla hederliga modellen från 70-talet) så står det 1x10A som avsäkring på elpannan.
Låter för mig som en märklig ekvation att med den lilla strömmen värma upp 235kvm och paret som bor där nu tycker dom haft varmt o gott.
Huset förefaller vara välisolerat (iaf med dåtidens mått) och har 3-glasfönster överallt.

ja med 10 amp säkring har dom inte haft det varmt och skönt det är då säkert snarare frostfritt det är säkert fel på märkningen skulle gissa på att pannan kräver 3*16 amp 10 amp var säkert till olje brännaren. Såg att du funkerade på att skaffa en luft/luft vp du måste nog ha en del värme på radiatorerna i alla fall för värmen sprids inte till alla rum.

Hm, har jag skrivit luft/luft någonstans är det fel. Det är luft/vatten det gäller.

Patrik_N skrev:
Hm, har jag skrivit luft/luft någonstans är det fel. Det är luft/vatten det gäller.
Det stog l/l från mitsubishi men då har vi rett ut det tycker du gör rätt som inte satsar på luft luft skulle inte jag heller gjort.

Inte för att röra till saker ännu mer, men har du övervägt pellets?

Nackdelar är väl att det är lite dyrare i drift än en rätt dimensionerad värmepump, samt att du behöver lägga lite jobb på systemet beroende på hur du sätter upp det (lite sotning och sånt), men på plussidan:

• Du har en oljepanna, går det att sätta en pelletsbrännare i den så är du uppe och snurrar för ~20 k om du gör jobbet själv. Vad kan kosta om någon gör det åt dig? Kanske 40 - vilket iaf är mycket billigare än alternativen.
  • Hur är klimatet i källaren? En pelletspanna kommer torka ur lite.
  • Du har av bilderna att dömma ett högtempsystem - dyrt att byta för VP-drift, inga problem för en pelletspanna. Inte heller om det skulle råka vara ettrörssystem spelar detta någon roll om du kör på pellets.
  • Det är kul när det brinner.

Pellets har jag övervägt, men det är för mycket jobb (även om det kanske är lite jobb).

Klimatet i källaren idag är bra vad jag hittils vet, om det sen beror på "torkrummet" (dvs. pannrummet) som är varmt kan man fundera över. Detta är dock i en separat avdelning så att säga.

Kul när det brinner är det.. i en kamin i vardagsrummet :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.