763 läst ·
2 svar
763 läst
2 svar
Värmesystem i stuga
Tycker att jag är hyggligt insatt i detta ämne men tvekar nu.
Förutsättningar:
- 78 kvm byggyta, 1,5 - plan
- 40 cm isolering i tak, 30 cm isolering i grund (platta)
- 28 cm timmerväggar
- Värme, ca 10 grader, även vintertid.
Efter diverse beräkningar landade jag på en årsförbrukning på ca 14 000 kwh.
Jag ska använda vattenburen golvvärme på första våningsplanet, ingen uppvärming på det andra. Jag tänkte inledningsvid nytja en frånluftsvärmepump, men blev sen tveksam maa att stugan kommer att stå kall (10 grader) större delen av vintern. Nackdelen som jag ser det är att jag tvingar dra ett ventilationssystem som jag annars tänkt utesluta tack vare timmerväggens egenskaper.
Vad tror ni som kan detta?
Förutsättningar:
- 78 kvm byggyta, 1,5 - plan
- 40 cm isolering i tak, 30 cm isolering i grund (platta)
- 28 cm timmerväggar
- Värme, ca 10 grader, även vintertid.
Efter diverse beräkningar landade jag på en årsförbrukning på ca 14 000 kwh.
Jag ska använda vattenburen golvvärme på första våningsplanet, ingen uppvärming på det andra. Jag tänkte inledningsvid nytja en frånluftsvärmepump, men blev sen tveksam maa att stugan kommer att stå kall (10 grader) större delen av vintern. Nackdelen som jag ser det är att jag tvingar dra ett ventilationssystem som jag annars tänkt utesluta tack vare timmerväggens egenskaper.
Vad tror ni som kan detta?
Frånluftsvärmepumpar behöver minst 16 grader inne för att fungera, annars går de som en elpanna. Obebodd stuga klarar sig med liten ventilation. Satsa på markvärme eller en LVVP samt styrbara PAX-fläktar. Glöm inte elrad som back-up i en stuga som står utan regelbunden tillsyn.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
låter vettigtJosth skrev:
/N
Klicka här för att svara