Hej

Jag ska flytta utedelen till min l/v pump och tänkte dra nya alupexrör (verkar mest prisvärt).
Nu undrar jag bara hur det funkar med storleken på cu vs alupex.
Idag har jag 22mm cu till pumpen, behöver jag då använda alupex 25mm el räcker det med alupex 20mm?

-/Christian
 
Krilleman
Använd 20, det är mindre motstånd i PEX kontra Cu.
Det finns bra övergångar från LK Alupex 20 som passar i 22 klämringskopplingar, man byter klämringen mot en sats med ny klämring och kombinerad instickshylsa men man behåller muttern.
 
håller med ovanstående, men ännu billigare blir det med vanlig pex, däremot blir det inte lika styvt och rakt
/N
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.