Hej,

Vi köpte ett hus för ett år sedan och i vardagsrummet står en braskamin (Contura vx står det på en klisterlapp på baksidan).
Det är en braskamin/öppen spis från 70-talet som vi eldar i ganska mycket under de kalla vintermånaderna.

Vi tycker att det går ganska fort att få upp värmen men när man slutar att elda så försvinner värmen lika fort. Tänder vi en rejäl brasa på kvällen så finns det inte någon som helst värme kvar på morgonen när vi går upp.

Vi fick tipset att man kunde lägga in lösa täljstenar i braskaminen (som är rätt stor) och att det då skulle hålla kvar värmen en längre stund. Är det ett alternativ eller bör man byta ut hela braskaminen?

Bifogar ett par (dåliga) bilder på hur braskaminen ser ut.

2b82011122549151e.jpg 89820111239341574.jpg d9820111240153fea.jpg

Mvh
Henrik

Tyvärr går det inte att förbättra verkningsgraden på den kamin du har . Den tillverkades på den tid då elen skulle bli så billig att det inte ens skulle bära sig att skicka elräkningar till abbonenterna och värmekällan i huset skulle naturligtvis vara elburen. Kaminen var till för att grilla korv i och för att det var enklare att bygga upp än att mura en öppen spis. En modern kamin har ett betydligt bättre förbränningssystem och förutom att förbruka 1/4 av vedhögen mot tidigare, klarar de flesta att brinna 2-3 timmar innan nästa vedpåfyllning behövs. Ska du ha en kamin som ger hyfsad värme hela natten så krävs antingen en kamin med katalytisk förbränning eller att den är kringgärdad av 500 kg sten eller mer. Att, som många gör, lägga in en blöt telefonstolpe det sista man gör på kvällen för att ha glöd kvar på morgonen är ingen bra lösning även om det kan lyckas. En bra kamin med några hundra kg sten kostar ca 30000:- Troligen är det både snyggast,enklast och nödvändigt att även byta skorstenspipan. ca 8000:- om huset är 1½ plans.

henkepenka skrev:
Vi fick tipset att man kunde lägga in lösa täljstenar i braskaminen (som är rätt stor) och att det då skulle hålla kvar värmen en längre stund. Är det ett alternativ eller bör man byta ut hela braskaminen

Mvh
Henrik
inte värt besväret, tycker jag. En tung kamin fex en kakelugn magasinerar värmen men plåtlådor gör det inte. Några stenar förlänger ej värmen så pass att det märks.
Varför ska ni byta? Är kaminen den enda värmekälla ni har i huset ? Om det finns elvärme så skulle jag behålla braskaminen och kanske fundera på förbättrat isolering för de pengarna. Då sparar ni både el och ved :).
gaia

Även om verkningsgraden är låg så magasinerar ju täljsten värmen trotts allt d^_^b
Stäng draget då ni har glöd kvar och är klara med eldningen . Annars går värmen ut genom skorsten !

en bra täljstens kamin annars är Andersen 10 från scanspis d^_^b
tror du får en sådan för 16 - 18 000 kr
Jag hade tidigare andersen 8,2 kanonbra kamin !

Har du vattenburna element så kan du annars köpa vattenmantlad kamin och elda mot tank som jag gör i dag d^_^b

Sök på mina tidigare inlägg annars så hittar du endel om mitt prodjekt :rolleyes:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.