11 095 läst ·
3 svar
11k läst
3 svar
Shuntventil ESBE TM20 har fastnat vad göra?
Shunten som sitter på aku-tanken(vedpanna) har fastnat i ett läge(det går ut värme men i bland vill man ju kunna ändra).
Har försökt att smörja med 5-56 m m men den sitter fast....
Hur ska jag göra för att få loss den?
Har försökt att smörja med 5-56 m m men den sitter fast....
Hur ska jag göra för att få loss den?
Redigerat:
Har du möjlighet att stänga av anslutningar och skruva loss ventilen? Om ventilen är inkopplad i systemet lär det inte spela någon roll om du smörjer utifrån, det är troligen klaffen i ventilen som fastnat mot ventilhuset pga smuts eller liknande. Jag tror att du måste stänga av och skruva loss ventilen för att kunna göra något för att få loss klaffen.
Det låter som att jag får ta tag i detta t våren när man kan ha den avstängd en stund utan att frysa.
Tack för hjälpen.
Tack för hjälpen.
Hej Håkan,
Är problemet löst med den fastnande ventilen?
Är problemet löst med den fastnande ventilen?
Klicka här för att svara