Hej alla,

Jag skriver här för att få lite hejd på mig själv. Jag har en lite galen idé om att bygga en egen öppen spis, liknande en täljstensugn fast i betong. Jag har tittat mycket på kassetter och de som passar rent estetiskt är sjukt dyra (40 000:- och uppåt) och funderar på billigare alternativ (och ett lite kul projekt).

Tanken är att härma uppbyggnaden av täljstensugnar (i vårt förra hus hade vi en 1,5 ton tung Nunnauuni som var helt underbar) men i vårt nya hus skulle inte det riktigt passa. Det innebär rent praktiskt att gjuta ett antal betongelement som muras/limmas ihop och en konstruktion så att dra så mycket nytta av rökgasernas värme som möjligt. Har hittat en firma som säljer glasdörrar för öppna spisar, det jag inte hittat än är roster och dimensionering av rökgångar.

Det jag funderar över (förutom min mentala hälsa) är om vanlig betong klarar den värme som bildas i en öppen spis? Självklart måste spisen klara en provtryckning & uppfylla alla andra regler. Vill anlita en murare för själva uppbyggnaden så vi kommer att få sotaren att godkänna eldstaden.

Någon som tycker det låter som en lyckad idé?

Vanlig betong är nog inte så bra, spricker och lagrar nog inte heller värme så bra. Ser i vart fall inte att du kan ha det inne i eldstaden (där behövs eldfast tegel eller täljsten eller speciell fiberarmerad betong som tex Keddy har i eldstaden i sina kakelugnar). Jag skulle ha valt tegel till stommen (eller täljsten om du är tät) och nåt annat till skalet/ytskitet om jag vore du. Det du bör titta på är kanske beskrivningar till s.k. rörspisar, dvs. kakelugnar utan kakel. Du får du principen med flera rökkanaler och värmelagring rätt. En annan sak är att det inte är så enkelt att få detta att funka bra. Särskilt inte om du ska ha en glaslucka till. Det krävs rätt dimensionering av eldstaden, rätt lufttillförsel på rätt plats, luftspolning av glas, ev. s.k.. rökhylla osv. Att bara (förenklat) göra ett hål i en ihopmurad massiv klump och sätta en lucka i glas kommer knappast att bli lyckat, risk för dålig förbränning och sotiga glas osv. Efter att ha upplevt ett antal spisar, kakelugnar och kaminer är det här med optimal förbränning, primär och sekundärluft, luftspolning av glas osv något som enligt min mening skiljer en bra från en dålig eldstad. Har själv bland annat en Keddy Chrristineberg med sjukt bra förbränningsvärden (stommen är av nån slags vulkansten) men det är problem med sotiga glas och annat som man blir tokig på. Hade en gång en sommarstuga med en vanlig kamin, tror den hette Andersen 8-2 eller nåt och där hade konstruktören lyckats till 100 % med just luftspolning av glas och förbränning, aldrig sotiga glas. Jag är inte orolig för din mentala hälsa men om du bor i tätort/sthlm så kanske du ska kolla upp om det är tillåtet (bygganmälan och koll med sotaren) i förväg att du får bygga och använda en hemmabyggd eldstad som denna som inte har några godkännanden eller förbränningsvärden uppmätta. Vetefan om det inte blir billigare, smidigare och bättre att köra på en beprövad kasett du gillar (och bygga in den i lättbetoting eller nåt). Hur som - lycka till!

Hej!

Tack för ditt svar, det är väl just sprickbildningen som är det jag oroar mig mest över och det som du bekräftar. Värmelagringen är jag inte orolig för, där är betong bättre än tegel och nästan lika bra som täljsten. (Betong har 0,95 kJ/kg*k i värmekapacitet, tegel har 0,85 kJ/kg*k och täljsten 0,98 kJ/kg*k).

Min tanke var faktiskt en konstruktion liknande rörspisar, och som den täjstensugn vi hade i ett tidigare hus har. Jag var nog lite otydlig i min beskrivning tidigare, tanken från början var att gjuta mindre element som sedan limmas/muras ihop på liknande sätt som en täljstensugn, med rökgaskylning liknande rörspis och tilluft utifrån.

Men som du säger, det finns ett antal proffs på öppen spis som kapitalt misslyckas med konstruktionen, t.ex. luftspolning av glaset. Och förbränningsvärdena är som du säger viktiga, jag vet att de inte godkänner en "vanlig" öppen spis med en pipa rakt upp för att elda för kråkorna, men fribyggda spisar bör vara OK (pga två grannar har gjort detta, men jag har inte kontrollerat med kommunen själv).

Tror som du säger att det förmodligen blir billigare med en kassett, det går att göra på liknande sätt (men betydligt enklare) så är det nog att föredra, det har hela tiden varit huvudspåret, vi har även varit inne på en insats för pelletseldning för just verkningsgraden (och enkelheten). Men rent estetiskt skulle det vara helt rätt i vårt hus med en öppen spis helt i betong. Ett av problemen med betong och projekt av den här typen är att det är svårt att justera efteråt om det inte blir bra... ;-) En sak som retar mig med vanliga kassetter är jag inte hittat någon med ett vettigt roster och en OK asklåda under. Som klarar de estetiska kraven som ställs kanske måste tilläggas!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.