Min borrare sa att man kan fylla ett tort hål med sand. För det leder oxå värme från berget sa han. nu kommer jag inye ihåg om det var precis dom orden han sa met nått åt de hållet. kan de stämma?

Göran.W
Ja sand funkar men betong är bättre ur värmelednings hänsyn.
När man fyller med betong gör man det nerifrån och upp.
Alla borrare säger sand för det är enklare typ bara att hälla i.

Göran.W skrev:
Det är inte teoretiskt.
I ett torrt hål är berget tätt och returen håller minus så fryser vattnet och expanderar dit där det kan och det blir mot slangarna och bergväggen.
Hur menar du då? Borrhålet behöver inte frysa bara för att returen håller minusgrader? Det är väl till och med vanligt att det är just så. Om man däremot tar ut för mycket energi så hålet inte hinner återladda sig så får man bekymmer.

Göran.W
mexitegel skrev:
Hur menar du då? Borrhålet behöver inte frysa bara för att returen håller minusgrader? Det är väl till och med vanligt att det är just så. Om man däremot tar ut för mycket energi så hålet inte hinner återladda sig så får man bekymmer.
Blir du nöjd om jag skriver om det fryser ;)

Göran.W skrev:
Blir du nöjd om jag skriver om det fryser ;)
Japp! :thumbup:

Göran.W skrev:
Det är inte teoretiskt.
I ett torrt hål är berget tätt och returen håller minus så fryser vattnet och expanderar dit där det kan och det blir mot slangarna och bergväggen.

I ett hål som ger vatten fryser det först runt slangarna och då presar isen runt slangarna det o frusna vattnet ut i dom vatten förande sprickorna.
Här finns en förklarande pdf [länk] sidan 20 och neråt är det intressanta
Bra länk!
Det jag tänkte på först var att kollektorslangen med vätska borde rimligtvis bilda ett mottryck mot isen ( vilket var lite otydligt i uppsatsen), sedan kom jag på att jag har alltid + på tilloppet så då fryser det inte, egentligen.

Göran.W
I princip inte men det är fler hål än man tror som ligger strax under 0 grader eller lägre även på brine in i slutet av vintern.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.