4 753 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Frilägga skorstenen
Jag håller på och planerar renoveringar invändigt och har bland annat tänkt frilägga tegelskorstenen som går mitt genom huset. Idag har vi träpanel på ena sidan och puts på den andra sidan som går att frilägga. Vi eldar både i kamin och panna, så det känns estetiskt tilltalande att lyfta fram den.
Sen slog det mig, och det är det jag vill bolla här, visst borde det vara en vinst både värmemässigt och säkerhetsmässigt att frilägga en skorsten då den blir varm på utsidan efter en stunds eldning? Varför är den ens "gömd" i väggen överhuvudtaget?
Min tanke just nu är friläggning och sen måla teglet vitt. Hörnet på skorstenen blir då en avgränsning mellan hall och vardagsrum.
Någon som gjort nåt liknande?
Sen slog det mig, och det är det jag vill bolla här, visst borde det vara en vinst både värmemässigt och säkerhetsmässigt att frilägga en skorsten då den blir varm på utsidan efter en stunds eldning? Varför är den ens "gömd" i väggen överhuvudtaget?
Min tanke just nu är friläggning och sen måla teglet vitt. Hörnet på skorstenen blir då en avgränsning mellan hall och vardagsrum.
Någon som gjort nåt liknande?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Ja tegelskorsten ska normalt ha 100 mm till brännbart material, något som ganska sällan uppfylldes i gamla hus, absolut inte i mitt. Luft är en mycket bra säkerhetsbarriär, så frilägga är bra.
Däremot ska en skorsten vara putsad eller åtminstone slammad inomhus, så frilägg inte teglet utan slamma om eller putsa murstocken. Sedan kan du måla putsen med rätt färg.
Däremot ska en skorsten vara putsad eller åtminstone slammad inomhus, så frilägg inte teglet utan slamma om eller putsa murstocken. Sedan kan du måla putsen med rätt färg.
Fanns en tid, speciellt vid renoveringar på 60-70 talet då man oftas klädde in murstocken med masonit, tretex eller panel. Skulle gå fort, var enkelt och man kunde gömma den gamla muren då man varken hade ork eller kunskap att "rappa" om den. Sett helt otroliga inklädnader då man först spikat fast en tunn regel och sedan masonite på det! Bara dragit in vanliga spikar direkt i muren. När man börjar peta i det så lossnar det av sig själv.
En frilagd murstock som är omputsad och ev. målad med kunskap är riktigt fin!
En frilagd murstock som är omputsad och ev. målad med kunskap är riktigt fin!
Funderar på ett liknande projekt och blev nyfiken på varför man inte skall låta teglet vara frilagt?norrbottenstorpet skrev:Ja tegelskorsten ska normalt ha 100 mm till brännbart material, något som ganska sällan uppfylldes i gamla hus, absolut inte i mitt. Luft är en mycket bra säkerhetsbarriär, så frilägga är bra.
Sotaren kan ge dig eldningsförbud om skorstenen inte är putsad eller slammad ända upp till yttertaket.camli skrev:
Min skorsten var oputsad på vinden och det har den varit sedan den byggdes för 70 år sedan. Jag fick anmärkning på det och blev tvungen att åla omkring på vinden för att putsa den. (Takhöjd cirka 50 cm.)
Klicka här för att svara