Sommaren är i antågande och det börjar redan bli rejält varmt inne. I denna tråden hoppas jag samla kunskap om hur man får sin portabla luftkonditionering att fungera så bra som möjligt. Det handlar alltså inte om att prata om att det inte blir varmt i Sverige, att det är så mycket effektivare med en delad anläggning, att det låter mycket eller att fläkt duger.

Spontant tänker jag:
* Se till att det inte tillförs värme; lämna inte datorer, skärmar, lampor, torktumlare osv på inomhus.
* Använd persienner/markiser om de finns, om de inte finns - montera om möjligt
* Led inte ut frånluften via fönstret, utan att täta, det kommer dras in mycket värme utifrån.
* Eftersom den portabla ACn blåser ut luft, måste ny luft komma in någonstans. Öppna således ventilerna på den svala sidan av huset, norr till exempel.
* Isolera frånluftslangen/röret. Det blir varmt och kommer stråla ut värme i rummet.
* Stäng dörren till rum som inte används, så slipper ACn kyla luft "i onödan".
* Oväsen borde kunna minskas genom någon form av ljuddämpande matta på chassiet.

• Dammsug/renblås aggregatet. På min märks en tydlig skillnad i kylverkan efter rengöring. Det blir dammigare än man tror....
  • Se till att "utblåset" är så fritt som möjligt. Om "utblåset" stryps påverkas funktionen märkbart (på min i alla fall).
  • Detta har kanske inte så mycket med effektivitet att göra men min "geggade" ihop vid kondensvattenuppsamlingen vilket medförde att vattnet rann ner på maskinens chassi och ut på golvet i stället för att samlas upp. Detta medförd att jag fick byta golv...:mad: En "intern" rengöring kan vara värd att överväga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.