hej tänkte bara kolla hur ni luftar era värmesystem :) t.ex 1 plans hus med element och en helt vanlig ved/oljepanna! hur brukar ni göra efter att ha tömt systemet eller bytt t.ex ett element eller tappat bort trycket hur brukar ni göra? fylla upp trycket pyys ur ventilen eller luftklockan uppe i toppen på pannan , tömm luften ur cirkulationspumpen, kör igång pumpen lufta lite till ur ventilen eller klockan i toppen , stäng av pumpen och sen in i huset och lufta elementen sen kör igång pumpen igen :) eller hur brukar ni göra , och lämmnar det mycket luft kvar efteråt? :)

Inte expert direkt, men så här hade jag gjort.
Är det ett slutet system, var två personer. Fyll upp till det tryck du vill ha, och börja lufta ett element i taget. Den andre personen ser till att fylla på med mer vatten under tiden.
Tänk på att luft kommer frigöras från vattnet, så du kommer behöva lufta några gånger.

Ett annat tips är att du passar på att motionera säkerhetsventilen rejält när du ändå håller på. Om du inte får den tät så byt innan du fyller hela systemet.

(Har för övrigt vattenburen el, så mina råd kanske inte stämmer i ditt fall, det får någon annan svara på)

okej men de eju smart :)

Hej I ditt läge skulle jag lufta hela systemet på en gång med tanke på att du har tömt systemet.Om du låter pannan cpn vara avslagen och sedan stänger tur och retur och sedan öppnar säkerhetsventilen så trycket visar noll(om det inte redan visar noll).Sedan öppnar du returen lite och börja fylla systemet på det här sättet så fyller du systemet samtidigt så kan du höra hur vattnet strömmar i returen och så länge det gurglar så har du luft om det fortfarande är luft kvar (gurglar) och trycket visar exp.1.0bar så läta på säkerhetsventilen så ditt tryck sjunker.Håll på så tills du inte hör att det finns luft kvar sedan är det bara stänga påfyllningen och starta pannan och cpn men tänk på att trycket stiger när tempen börjar stiga så fyll upp till exp 0.5-0.6 bar för att sedan när panna har kommit upp till rätt arbetstemperatur så kan du fylla till exp 1.0bar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.