Håller på att renovera hallen&badrummet. Har lagt ut spåradespånskivor och köpt 17mm golvärme slang. Planerat att göra en slinga som täcker både badrummet och hallen, eftersom jag skall ha klinkers i båda. Nu är jag inne på att köpa uponor elpuch 12. Men tyvär så har jag nu låst fast mig i några frågor
.
Eftersom jag idag har 1-rörssytem så kommer jag att dra ett nytt till&från rör till bergsvärme pumpen, men vad händer om bergspumben ändrar temperaturen för elementen. Kommer då golvärmen att höjas och sänkas lika mycket?
Och eftersom jag kommer att köra nya rör till bergsvärmens till&från ledning skulle jag då kunna hoppa över puchen? Eller behövs den för cirkulationen?
Hoppas någon har tid å svara på mina konstiga frågor
Eftersom jag idag har 1-rörssytem så kommer jag att dra ett nytt till&från rör till bergsvärme pumpen, men vad händer om bergspumben ändrar temperaturen för elementen. Kommer då golvärmen att höjas och sänkas lika mycket?
Och eftersom jag kommer att köra nya rör till bergsvärmens till&från ledning skulle jag då kunna hoppa över puchen? Eller behövs den för cirkulationen?
Hoppas någon har tid å svara på mina konstiga frågor
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Med en egen shuntgrupp elpusch styr den värmen på det vatten som går ut till golvvärmeslangen, oberoende av VP. Det kan också fungera utan shuntgrupp och att VP styr, man bara stryper in slingan. Kan vara värt att testa. Men då har du kalla badrumsgolv på sommaren.
Tack snälla för svaret
Vill inte tappa sommar värmen, har inte klinker idag, men jag har uppfattat det som att det blir kallt på sommaren.
Synd att det blir krångligare slangdragning och att man måste ha en ful fördelarskåp inbyggd i väggen när man måste ha en puch.
Skall forska lite mera annars blir det en puch.
Går det inte att göra så här, eller räknas det som fulbygge?
Drar till&från ledningen från golvvärmen till värmepumpens till&från ledningen som är kopplade till elementen och justerar detta med strypning som du säger.
Men att jag oxå lägger till en strypning på elementenslingan, så att jag kan stänga av elementslingan på sommaren och köra bergsvärmepumpen på bara golvärmeslingan?
Hoppas ni förstår vad jag menar
Vill inte tappa sommar värmen, har inte klinker idag, men jag har uppfattat det som att det blir kallt på sommaren.
Synd att det blir krångligare slangdragning och att man måste ha en ful fördelarskåp inbyggd i väggen när man måste ha en puch.
Skall forska lite mera annars blir det en puch.
Går det inte att göra så här, eller räknas det som fulbygge?
Drar till&från ledningen från golvvärmen till värmepumpens till&från ledningen som är kopplade till elementen och justerar detta med strypning som du säger.
Men att jag oxå lägger till en strypning på elementenslingan, så att jag kan stänga av elementslingan på sommaren och köra bergsvärmepumpen på bara golvärmeslingan?
Hoppas ni förstår vad jag menar
Redigerat:
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jo att koppla så är nog inga problem. Men VP styr troligen på en utegivare (alt både ute och innegivare) och när tempen ute är Svensk sommar, +24 kommer den inte att släppa fram något varmvatten till systemet, om du inte kan lura styrningen på något sätt.
El-puschen är väl både en egen styrning med egen termostat samt eltillsats som kan värma vattnet till bara den slingan.
El-puschen är väl både en egen styrning med egen termostat samt eltillsats som kan värma vattnet till bara den slingan.
Tack igen för hjälpen.
Nu har jag studerat och funderat under dagen.
Såg att min värmepump har en funktion "ställ in extra värmekurva med shunt", Så min lösning hitils är.
Shunt nere vid värmepumpen som har en givare kopplat till värmepumpen, helst skulle jag villja haft fördelaren i pannrummet oxå, men eftersom den blir då ca 0.5m under slingan så går det väll inte att få ut luften? Så den får jag försöka sätta in i hallen
Ser ut som att jag kan lura värmepumpen att köra värme trots att det är sommar(hoppas jag).
Nu har jag studerat och funderat under dagen.
Såg att min värmepump har en funktion "ställ in extra värmekurva med shunt", Så min lösning hitils är.
Shunt nere vid värmepumpen som har en givare kopplat till värmepumpen, helst skulle jag villja haft fördelaren i pannrummet oxå, men eftersom den blir då ca 0.5m under slingan så går det väll inte att få ut luften? Så den får jag försöka sätta in i hallen
Ser ut som att jag kan lura värmepumpen att köra värme trots att det är sommar(hoppas jag).
Redigerat:
Det går utmärkt att sätta fördelaren i pannrummet även om det ligger 10 m under golvet. Luftar gör man med luftningspump eller trädgårdsslangen. Sen ser man till att göra avsticken så att inte luft letar sig till golvvärmen, det är lika dumt oavsett var fördelaren sitter. Man man lufta på fördelaren är något fel.
Underbart Matss, å nu tror jag att ni gjort min tjej glad, hon var inte så förtjust i att ha ett fördelarskåp i hallen.
Ursäkta men nu är jag en riktig newbee
å har inte grejorna hemma, men när du säger "Sen ser man till att göra avsticken så att inte luft letar sig till golvvärmen" vad menar du då?
Ursäkta men nu är jag en riktig newbee
Generalfelet är att sätta T-kopplingarna med avsticket uppåt på rör som sitter högt. Vänder du det neråt går ev luft upp i radiatorkretsen istället. Hur man gör beror ju på hur det ser ut, men anslut inte på en högpunkt, luft stiger.
Klicka här för att svara
