Är debutant här på forumet och skulle vilja bolla lite idéer ang konstruktion av nytt värmesystem i villan.

"Ny" luft-vattenvärmepump (bättre beg) är på väg att installeras i vår hus (villa, år 1945+ tillbygge senaste åren ca 160kvm totalt).
Installerar även en acc tank (CTC EcoZenith C530) för tappvarmvatten, solslinga och buffert till värmekrets.

Gamla utrymmena i huset har radiatorer, medan de ytor vi byggt ut har vattenburen golvvärme. Dessutom gjöt jag in golvvärme i garageplattan när vi byggde denna. För att utnyttja energin optimalt tänkte jag köra radiatorerna fullt öppna (så att så gott som hela radiatorytan är varm, framledningstemp kurvstyrs såklart av pumpen). Sen är tanken att använda en del av returflödet via bivalent shunt att mata golvvärmesystemet i huset. Räcker inte det till shuntas varmare vatten direkt från radiatorernas framledning ut till golvvärmen (naturligtvis med en övre temperturbegränsning). Samma sak till garaget, men då primärt från golvvärmesytemet i huset, och sekundärt från returen på radiatorkretsen.

Grundidén är alltså att utnyttja så mycket som möjligt av energin och få så låg returtemperatur som möjligt till pumpen.

Anledningen till shunten för radiatorsystemet är att jag befarar att jag en kort stund kan få en temperatursänkning i övre delen av tanken då pumpen avfrostar, med risk för knäppningar etc.

Principchema bifogat nedan, (själva golvvärmefördelaren med resp slingor ej inritad)

Skulle vilja ha någon annans synpunkter och idéer kring detta upplägg, och då främst på det hydrauliska.

Schema.jpg

Ska man vara krass kan man väl säkert säga att det kommer ta några (många) år innan man kört hem merkostnaden som ett sånt här komplexare system medför, och med komplexitet kommer säkert en del injusteringsstrul, men det är jag medveten om.

Hur detta ska styras blir en annan femma men jag kan väl nämna att värmepumpstyrsystemet bara kan styra en shunt och det blir golvvärmen i huset. Shunten till radiatorssystemet blir lite bökig då framledningstempen ju är kurvstyrd. Finns behov tänker jag använda en TermOmatic ERA 10 med rums och utegivare, och försöka ställa den kurvan snäppet under pumpens kurva. Garagets shunt kommer endast styras via rumsgivare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.