uploadfromtaptalk1378484050754.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta matas av en gammal bergvärmepump med utegivare och betjänar källarvåningen i kåken. Markvåningen värms av raddar i ett enrörssystem med öppna termostater.

Hur skall dessa komponenter justeras in från grunden för bäst funktion? Kan nån hjälpa mig?

Verkar som att avsikten med detta är att hålla en konstant framledningstemperatur. Om du vill ha det så är det bara att justera temperaturen på det vita termostatvredet längst upp. Vill du att temperaturen ska följa värmepumpens reglering skulle du kunna byta termostatvredet mot ett vred utan termostatfunktion.

Ja termostaten måste vara en maxbegränsningsfunktion. Men det andra vita vredet på 4-vägsventilen då, vad händer om man öppnar eller stänger den? Sen kan ju flödet genom slingorna justeras individuellt. I vilken ordning gör man allt? :confused:

Gäller väl att ställa shunten mellan rören så pumpen kan cirkulera ett tillräckligt flöde, för om jag ser rätt pumpar pumpen nedåt på bilden och stänger termostatventilen gäller det att få tillräckligt mycket vatten till den på sugsidan för att den inte ska må illa. Utgå i övrigt från att allt ska vara öppet och stryp de slingor som har för stort flöde (eller stryp alla slingor utom de som har för lite flöde).

Om jag ställer ventilen på högt flöde genom golvslingan, kommer inte vattnet på andra sidan ventilen också cirkulera och leda till hög returtemp?

Vet inte hur den där shunten gör. Verkar olämpligt om den kopplar ihop inkommande rör, för med tanke på termostatventilen borde rören sitta parallellt med radiatorslingan. Borde vara lämpligt med en sådan shuntfunktion http://www.cmteknik.se/p/product/2736/p_615/original.png

Jag vet hur shuntar fungerar i vanliga fall, precis så som länken visar. Ofta i stora byggnader har man även bypass för att ett litet flöde hela tiden skall finnas fast shunten är stängd. Ungerfär som VVC.

Men denna jävla shunt har jag inget grepp om hur den skall justeras in och hur flödena går i den vid olika lägen. Får lov att googla lite mer

Jag kanske är trög i huvudet, vad vet jag :)

Hittade förresten en instruktion för exakt den handshunten jag har. http://www.lksystems.se/PageFiles/6394/LK_Handshunt_1997-11.pdf

Fattar fortfarande inte varför termostaten ens behöver finnas där som maxbegränsning. Man kan väl lika gärna ställa shunten i det läget som den släpper igenom valfri temp när VPn går på fullt spett och 20 minus ute?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.