Hej!

Vi har renoverat vårt hus ganska så rejält. Vi ordnade nya golv, kök, sänkte taket (ljudisolering mot övervåning), ny el och golvvärme. Nu har vi fått ett problem då vi hade tänkt styra vår vattenburna golvvärme med Renova-termostater. Elektrikern och rörmokaren skulle gemensamt komma överens om hur detta skulle göras och elektrikern har satt dit tomma dosor, en i varje rum, ovanför strömbrytarna.
Nu idag kom rörmokaren för att ordna det sista med golvvärmen och berättar då att han pratat med elektrikern och att det inte går att använda Renova utan vi får trådlösa termostater av utseende som inte alls passar stilen.

Vi är nu ganska så putt på elektrikern som satt in extradosor i alla rum som inte går att använda när vi uttryckligen velat ha så få dosor på väggarna som möjligt. Allt är tapetserat och klart och att göra om det blir väldigt dyrt.

Så till frågan, går det att rädda på något sätt? Finns det möjlighet att använda styrningsfunktionen i Renova-termostaten för att styra golvvärmen? Gärna så liten och enkel som möjligt men i värsta fall får vi stoppa in något mellan reglarna i väggen och då är storleken mindre viktig.

Vänliga hälsningar!

Sätt termostaten över den tomma dosan då....

Nja, rund liten tom svart dosa, stor fyrkantig vit termostat.. Hela huset är renoverat i 20-talsstil (huset är byggt då) och då passar det inte in. Hade för övrigt sett trist ut även i modernt hus.

Täcklock över som ni tapetserar med samma tapet så den smälter in? Så gjordes det förr också :)

Tack för förslaget, menar du att vi ska göra ett litet utrymme i väggen med lock på och gömma den trådlösa dosan i den? Blir ju lite sämre ut värmeavläsningssynpunkt men kan funka, speciellt om man gömmer lite små hål i locket för luften att cirkulera.
Vi kan ju även gömma den i en möbel i så fall. Problemet då blir ju att vi måste tapetsera över de onödiga dosorna samt byta dem till enkeldosor så de avslutas på rätt sätt och det blir jobbigt att göra snyggt. Vi hade vad som anses vara Kalmars bästa målare här så ska vi göra det själva kommer det nog tyvärr bli en synlig skillnad..

Edit: För att klargöra; det vi helst av allt vill är att kunna använda renovas elektriska termostat då den passar in väl och vi inte behöver tapetsera om (hoppas vi) men det är ju väldigt bra med alternativa lösningar också! Så om någon vet om det går att styra vattenburen värme med elvärmekontroll så skulle det vara toppen.

Redigerat:
Är det termostaten eller tom dosan du inte vill ha?

vi vill helst ha en termostat i dosan! Går inte det så vill vi dölja en modern termostat och få bortdosan .

Det finns ventilhattar för 230v har jag för mig. Kolla uponor alt mma.

Med en Renova rumstermostat måste det väl gå att styra ventilen till golvvärmen?
Finns det bara trådlöst till ditt fabrikat?

Du kan använd 230v ventiler och styra det med en renova termostat.

Vi har ett Uponor-system med trådlösa termostater idag (det installerades klart idag, slangarna har dock legat under golvet sen maj). Våra strömbrytare är Renova och precis just nu hittade jag den här sidan som nog beskriver exakt det jag ville veta. Tror jag, mina el-kunskaper har fallerat över ett decennium..
Ventilhattar känner jag att jag inte har koll på, är det bara ett blint stopp eller själva regleringen?

Typ så här ser dom ut...

underfloor-heating-standard-no-combination.jpg

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför inte välja denna? Passar i dosor och finns i vit svart och silver.
Du behöver en radiolänk, mottagarenhet och 24v ställdon.
Detta förutsatt att du använt LK som fördelare och eventuell shuntventil.

Det borde gå att lösa med 230v ställdon, men det blir lite speciallösningar, och regleringen blir nog inte helt exakt.
Detta är ju en typisk tidsålderkrock, när man vill ha in något modernt i en gammal stil. Om man skulle följa stilen slaviskt, så skulle du ju haft stora gjutjärnsradiatorer på lejonfötter istället för golvvärme.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.