Har ett hus från 1960 med original golvvärme på undervåning och radiatorer på ovanvåning.

Har noterat att trycket i systemet sakta sjunker och passade på att fråga om detta när vi hade service på värmepumpen.
Fick då svaret att i nya system räknar man med påfyllning/trycksättning från inkommande vattenledning ca 1ggr/halvår och att i gamla system är det normalt att det är ganska mycket kortare tid. Han rekommenderade 1 bars övertryck i systemet.

Behöver lite hjälp med att förstå vad som är "normalt" i dessa sammanhang.

- Vilket tryckintervall är normalt, dvs när bör man fylla på/trycksätta?
- Hur snabbt kan trycket tillåtas falla innan man börjar leta efter läckor i någon av slingorna?
- Om jag har en läcka i någon av golvslingorna finns det nått annat att göra än att dra igång bilningshammaren?

/Dea

Jag skulle bli orolig om jag var tvungen att fylla på systemet en gång i halvåret, vi har iofs ingen golvvärme... jag har fyllt på totalt 3 gånger sedan 1988 (och en gång sen vi bytte panna för 10 år sen, och det var mest för att jag hade en annan uppfattning än installatören ) huset från 83 och pannan är en flvp.
Samma sak hos morsan och farsan. Pappa skulle ha tagit dit rörmokaren om han varit tvungen att fylla på ofta (hus från 46 med olja/el sedan 68). För att inte tala om hur nojjig morsan skulle ha blivit de tio år hon bodde där själv.

Men som sagt. .. golvvärme kan ju vara annorlunda.

Det är inte ok, har man inte gjort några jobb i anläggningen ska man inte behöva fylla något alls i princip. Ytterst lite med åratal emellan på sin höjd.

Intressant, isåfall är det ju troligt att det finns en läcka nånstans. Får väl stänga en slinga i taget och se om fallet blir långsammare.
Passade på att fråga på jobbet och flera med äldre hus fick fylla lite ca 1 ggr/år

Har du ett slutet system så brukar man i princip aldrig behöva fylla på. Jag har ett öppet expansionskärl på vinden med en liten skvätt parafinolja som ligger som en hinna överst, vilket minimerar avdunstningen. Behöver inte fylla jag heller.

Det är ett slutet system.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.