Byggahus.se

Blanda elementtyper - vattenburet

1. A
    Medlem · Västerbotten · 297 inlägg

Albireo

Medlem
    Hej!
    Bakgrund!
    Har vedeldning och ett slutet vattenburet värmesystem med cirkulationspump.
    Den tidigare ägaren rationaliserade bort ett antal radiatorer, vilket jag nu skulle vilja återställa något.
    De tog även bort alla termostarer från alla element. Jag planerar att återställa dessa med elektroniska termostater.

Mina alternativ är .:
    Antingen söker jag upp gamla gjutjärnsradiatorer (som redan sitter på de flesta ställen)
    Detta ger en enhetlig känsla men kräver mer insats - hitta rätt storlek / måla / rätt fästen mm.
    eller så köper man nya plåtelement "klart" på en gång.

Vad jag förstått innehåller de nya plåtelementen inte så mycket vatten, vilket kräver ett högre flöde för att fungera bra. De gamla innehåller mycket vatten och är lite segare att reglera värmen på.

Kan det uppstå något problem att blanda de olika typerna av radiatorer mer än estetiska och känslomässiga?

//Jan

2. I
    Medlem · Uppsala · 4 831 inlägg

injonil

Medlem
    Det tror jag inte! Jag tror inte heller man kan säga att kompaktradiatorer kräver högre flöde; de har hög effekt och kommer sannolikt mer än väl matcha dina gjutjärnselement.

3. C
    Medlem · 9 673 inlägg
  4. Larsa
    Medlem · Stockholm · 3 307 inlägg

Larsa

Medlem
    Jag har blandat med ett par gamla fina element, några 70-talare (?), och några moderna. Nya termostater på alla.. Fungerar utan problem. Dom gamla och dom moderna märker man ger mest effekt, 70-talarna är lite klenare (tunnare och inga konvektorplåtar)

5. I
    Medlem · Uppsala · 4 831 inlägg

injonil

Medlem
    Precis!

6. A

Albireo

Medlem
    Tack för reflektionerna!

Många som installerar t.ex. en jordvärmepump byter / måste byta element för att de "gamla" radiatorerna inte fungerar tillsammans med det nya systemet. Har inte helt klart för mig varför.
    Försäljningsargument? / Estetik? element ser du varje dag, men jordvärmen bara finns där.
    Men det kanske ligger en djupare teori bakom det också

7. Dede77
    Medlem · Skåne · 439 inlägg

Dede77

Medlem
    Att de måste byta om man byter till VP beror oftast på att VP-system kör lågtemperatur (<55°C) medans äldre system med ved/olja e.t.c. ofta körde på högre temperatur ut.

8. A

Albireo

Medlem
    OK!
    Men även jag vill köra ut så låg temp som möjligt över elementen.
    Får jag sämre effekt/m2 med mina gamla gjutjärnsradiatorer?
    //Jan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.