Hej,

vi har varit tvungna att dra om rören till energibrunnen och ska nu återfylla.

Vi har fått tips om att använda oss av:

- Ett öppet kärl med vätskan
- Cirkulationspump
- Slangar

Koppla in cirkulationspumpen och låta den dra runt vätskan ett par timmar genom kärlet.

Jag har tagit en bild där jag tror att jag ska koppla in slangarna. Vad är vad på bilden, vad ska vridas på, var ska slangarna in och vad behöver jag tänka på?

Bergvärme.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack!

D
Min gissning är: Koppla slangar till D och E och låt andra ändan av slangarna hänga ned i tunnan med brine. Ändra läge på ventil A och öppna ventilerna vid D och E och sätt igång pumpen...

Ventil A stänger du så den ändrar porten inuti, ventil D skall gå som retur tillbaka till kärlet, ventil E är tillopp från kärlets pump som skall spolas igenom filtret B. Ventil A och C stängs vid rengöring av filtret. Spola i 4-5 timmar är mitt tips.

mvh

Redigerat:
Kanon, tack för svar!

Betyder det att A ställer om flödet att gå från att gå A -> B/E till att istället gå A -> D?

Behöver jag någon speciell tunna/slang/pump eller är det bara att ta vad som? Går det att hyra eller ska jag köpa grejorna på Biltema eller liknande?

D
Vanlig trädgårdsslang med gardenakopplingar funkar. Köp en 20l dunk på Biltema. Ja, jag skulle tro att A ställer om flödet från att gå rakt till att böja av mot avsticket.

http://www.jula.se/tradgardspump-53l-min-800w-731075

Funkar bra, kör med liknande på jobbet. Sugledningen till pumpen från kärlet med 25 slang sedan från pumpen till påfyllningsventilen med 20 slang, returen till kärlet 20 slang. Kärlet skall vara väl tilltaget kör själv med 100 liters kärl, fördel om sugledningen är på botten av kärlet och returen i toppen så inte du pumpar in microbubblor igen.

mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.