4 010 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Bor jag i ett lågenergihus eller?
Sida 1 av 2
Vi byggde hus för exakt fem år sedan och jag har följt kWh räknaren på värmepumpen med intresse!
Nu kan jag konstatera att vi har förbrukat i genomsnitt 4800 kWh per år i värme, (varmvatten borträknat).
Jag läste nu en artikel som säger att ett lågenergihus får göra åt max 55 kWh/m2 per år, och det är ju betydligt mer än mina 4800/169=28,4 kWh per år.
Vad betyder då begreppet "lågenergihus"? Är det alla hyfsat nya hus eller? Jag trodde bara att jag bodde i ett helt normalt vanligt hus eftersom hustillverkaren inte ens marknadsför något speciellt lågenergihus.
Nu kan jag konstatera att vi har förbrukat i genomsnitt 4800 kWh per år i värme, (varmvatten borträknat).
Jag läste nu en artikel som säger att ett lågenergihus får göra åt max 55 kWh/m2 per år, och det är ju betydligt mer än mina 4800/169=28,4 kWh per år.
Vad betyder då begreppet "lågenergihus"? Är det alla hyfsat nya hus eller? Jag trodde bara att jag bodde i ett helt normalt vanligt hus eftersom hustillverkaren inte ens marknadsför något speciellt lågenergihus.
Blev lite nyfiken och googlade lite på begreppet och vad jag förstår så finns ingen strikt definition utan det verkar som om man håller sig under Boverkets krav på energiförbrukning så kan man kalla det för ett lågenergihus.:eek:
Precis som TS har vi ett relativt nybyggt hus (ca 6 år) och vår totalförbrukning har legat kring 11 000 kWh/år inklusive uppvärmning, varmvatten och hushållsel. Vi har bergvärme men "bara" 20 cm isolering i plattan, inget extraisolera hus och en utförd termografering visade på väldigt mycket slarv/fusk. Så trots det ligger vi långt under gränsen som för vårt hus skulle vara ca 10 000 kWh bara för uppvärmningen.
Slutsatsen måste vara att begreppet är meningslöst i den mening att det säger något om att ett hus verkligen är energisnålt konstruerat och med rätt värmepump borde de flesta hus, både nya och gamla, kunna uppfylla kraven.
Precis som TS har vi ett relativt nybyggt hus (ca 6 år) och vår totalförbrukning har legat kring 11 000 kWh/år inklusive uppvärmning, varmvatten och hushållsel. Vi har bergvärme men "bara" 20 cm isolering i plattan, inget extraisolera hus och en utförd termografering visade på väldigt mycket slarv/fusk. Så trots det ligger vi långt under gränsen som för vårt hus skulle vara ca 10 000 kWh bara för uppvärmningen.
Slutsatsen måste vara att begreppet är meningslöst i den mening att det säger något om att ett hus verkligen är energisnålt konstruerat och med rätt värmepump borde de flesta hus, både nya och gamla, kunna uppfylla kraven.
Boverket har inga definitioner för lågenergihus och deras krav är inte speciellt hårda.
Det finns en alternativ definition av minienergihus i Feby12 och det får väl anses vara så nära officiellt man kan komma.
http://www.passivhuscentrum.se/sites/default/files/kravspecifikation_feby12_-_bostader_sept.pdf
Det finns en alternativ definition av minienergihus i Feby12 och det får väl anses vara så nära officiellt man kan komma.
http://www.passivhuscentrum.se/sites/default/files/kravspecifikation_feby12_-_bostader_sept.pdf
Bara för att röra om i getingboet!!!
Pratar vi om köpt energi eller den energi som huset använder när vi pratar om lågenergi hus?
Eftersom TS har en vp & har köpt 4.800 kWh för värme så kan vi anta att huset använt 3 * 4.800 kWh vilket gör att huset helt plötsligt inte längre har så låg energiåtgång.
Om huset hade varit helt uppvärmt med solvärme/ved/pellets, hade det då varit ett 0-energi hus?
Om samma hus hade värmts med en elpanna, så hade det inte varit godkänt enl. gällande BBR
I min värld så borde man utgå ifrån vad huset "kräver" när man gör dessa definitioner, om jag sedan kan producera detta på ett sätt som inte kostar nåt eller använder minimalt med resurser, så blir detta ett extra +.
Pratar vi om köpt energi eller den energi som huset använder när vi pratar om lågenergi hus?
Eftersom TS har en vp & har köpt 4.800 kWh för värme så kan vi anta att huset använt 3 * 4.800 kWh vilket gör att huset helt plötsligt inte längre har så låg energiåtgång.
Om huset hade varit helt uppvärmt med solvärme/ved/pellets, hade det då varit ett 0-energi hus?
Om samma hus hade värmts med en elpanna, så hade det inte varit godkänt enl. gällande BBR
I min värld så borde man utgå ifrån vad huset "kräver" när man gör dessa definitioner, om jag sedan kan producera detta på ett sätt som inte kostar nåt eller använder minimalt med resurser, så blir detta ett extra +.
Om det är bara el till värmepumpen så missar man ett par saker. Hushållsel och även el för att bereda tappvarmvatten bör vara med i analysen. Mycket av hushållselen blir överskottsvärme som bidrar till uppvärmningen. Varmvatten kan handla om cirka 25 kWh/m2 och beror förstås hur många som bor i huset och hur stort huset är. Hushållsel kan röra sig om 40 kWh/m2. Värmepumpen ger värme runt 80 kWh/2. Summan skulle alltså bli 145 kWh/m2 vilket är ungefär vad mitt radhus från 1983 direktverkande el utan värmeåtervinning, mekanisk frånluft, BOA 107 m2 med 3 vuxna (plus kupévämare) kräver per år. Kanske bor jag i ett lågenergihus ;-)
Din fråga var "Bor jag i ett lågenergihus eller?" Och det gör du uppenbarligen inte.
Om du värmer med ved eller pellets så tillför du ju också energi. Då kan det ju inte bli ett noll energihus.lat skrev:Bara för att röra om i getingboet!!!
Möjligt att man missar ett par saker, men om man har ett passivhus så betyder det ju inte direkt att man helt plötsligt inte gör åt någon hushållsel eller någon energi till varmvattnet. Då är det ju bara uppvärmningen man syftar på.Artisten57 skrev:Om det är bara el till värmepumpen så missar man ett par saker. Hushållsel och även el för att bereda tappvarmvatten bör vara med i analysen. Mycket av hushållselen blir överskottsvärme som bidrar till uppvärmningen. Varmvatten kan handla om cirka 25 kWh/m2 och beror förstås hur många som bor i huset och hur stort huset är. Hushållsel kan röra sig om 40 kWh/m2. Värmepumpen ger värme runt 80 kWh/2. Summan skulle alltså bli 145 kWh/m2 vilket är ungefär vad mitt radhus från 1983 direktverkande el utan värmeåtervinning, mekanisk frånluft, BOA 107 m2 med 3 vuxna (plus kupévämare) kräver per år. Kanske bor jag i ett lågenergihus ;-)
Hushållsel bidrar till uppvärmningen. Hur mycket beror på vad man har och hur mycket man använder grejorna. Glödlampor gav ifrån sig mycket värme. LED-lampor lite värme. I en Energideklaration ingår varmvatten. En Energideklaration kan även utföras på ett hus utan boende och utan varmvattenförbrukning. Med andra ord, det finns olika värden på olika begrepp. Att vara normal är inte så trevligt för alla.
Alltså kan ett hus vara ett passivhus om man har många halogenlampor och vanliga glödtrådslampor, plasma TV, gamer-dator med dubbla grafikkort.
Och inte ett passivhus om man kör enbart LED-belysning, LED-TV, surfplatta så kanske man måste tillföra energi i rent uppvärmningssyfte, o då räcker inte spillvärmen för att värma...
Kanske?
Och inte ett passivhus om man kör enbart LED-belysning, LED-TV, surfplatta så kanske man måste tillföra energi i rent uppvärmningssyfte, o då räcker inte spillvärmen för att värma...
Kanske?
Det är faktiskt en tanke som jag också haft. Vad händer med passivhusen om all elutrustning skulle bli så effektiv att den knappt släpper ifrån sig värme? Jag kör nästan enbart med diod eller lysrör så belysningen tillför kanske inte så jättemycket i mitt fall..JOW skrev:Alltså kan ett hus vara ett passivhus om man har många halogenlampor och vanliga glödtrådslampor, plasma TV, gamer-dator med dubbla grafikkort.
Kanske?